طرز تهیه شیرینی نخودچی برای عید نوروز

به گزارش وبلاگ رمزفا، عید نوروز به سرعت در حال نزدیک شدن است. یکی از بزرگترین رسوم نوروز، پخت شیرینی های خوشمزه و متنوع است. از میان این شیرینی ها، شیرینی نخودچی در بین ایرانیان محبوبیت ویژه ای دارد. شیرینی نخودچی که به نان نخودچی نیز مشهور است، در واقع یک نوع کوکی کوچک و متشکل از آرد نخودچی بوده و خاستگاه اولیه آن آن شهر قزوین است. برای تهیه شیرینی نخودچی تنها به چند ماده اولیه ساده احتیاج دارید، اما نتیجه نهایی ترکیب آن ها یک شیرینی خوش طعم و استثنایی را رقم می زند. در این مقاله طرز تهیه شیرینی نخودچی برای عید نوروز را برایتان توضیح خواهیم داد.

طرز تهیه شیرینی نخودچی برای عید نوروز

طرز تهیه شیرینی نخودچی

مواد لازم:

  • آرد نخودچی: 200 گرم
  • پودر قند: 250 گرم
  • کره یا روغن گیاهی: 250 گرم
  • پودر هل: 1 قاشق چای خوری
  • پودر پسته: 2 تا 3 قاشق غذاخوری

طرز تهیه:

  1. کره را به دمای اتاق برسانید و آن را به مدت یک دقیقه هم بزنید کنید.
  2. پودر قند را اضافه نموده و مخلوط کنید تا ترکیب خامه ای سبکی به دست بیاید.
  3. پودر هل را اضافه کنید.
  4. آرد نخودچی الک شده را اضافه کنید، ترکیب کنید تا به حالت خمیر دربیاید.
  5. اجازه دهید خمیر حداقل 2 ساعت در دمای خنک استراحت کند.
  6. فر را با دمای 175 درجه سانتی گراد گرم کنید.
  7. خمیر را رول کنید تا ضخامت آن به نیم سانت برسد. کوکی ها را با استفاده از چاقو برش بزنید. سپس آن ها را روی سینی فر قرار دهید.
  8. بالای هر کوکی، اندازهی پودر پسته بپاشید.
  9. سینی را در طبقه وسط فر قرار داده و اجازه دهید حدود 15 دقیقه بپزد تا رنگ شیرینی ها به زرد مایل به طلایی نزدیک گردد.
  10. بعد از انتها پخت اجازه دهید شیرینی ها خنک شوند و سپس آن ها را به آرامی به ظرف سرو مورد نظر خود منتقل کنید.

شیرینی نخودچی چیست؟

شیرینی نخودچی، اصالتا قزوینی است. با این حال، این شیرینی در شهرهای دیگر ایران نیز تهیه می گردد و به یکی از محبوب ترین شیرین ها در میان ایرانیان تبدیل شده است. نان نخودچی را می توان در کل سال تهیه کرد، اما معمولا برای نوروز پخته می گردد. شیرینی های نوروز معمولا کوچک هستند. اما چرا شیرینی های عید عموما ریز و کوچک هستند؟ ایرانی ها در طول تعطیلات نوروز به ملاقات نزدیکان و اقوام خود می فرایند و برخی اوقات در یک روز ممکن است به چندین خانه سر بزنند. بنابراین هرچه شیرینی کوچکتر باشد، مصرف آن آسان تر خواهد بود. یکی از دلایل محبوبیت این کوکی ها برای نوروز کوچک بودن آنهاست.

نکات

  • خمیر شیرینی نخودچی معمولا با قالب شبدر چهار برگ برش داده می گردد. با این حال، آن ها می توانند هر شکل دیگری داشته باشند و این موضوع به سلیق شما بستگی دارد. اگر قالب ندارید، می توانید آن ها را به شکل گلوله های کوچک درآورده و داخل سینی فر بچینید.
  • به خاطر داشته باشید که زعفران یا دارچین را می توان به تنهایی یا در ترکیب با هل نیز در ترکیب شیرینی استفاده کرد.

فواید آرد نخودچی

استفاده از آرد نخود یا آرد نخودچی به جای آرد گندم تصفیه شده، ارزش غذای قابل توجهی را به غذاهای حاصل از آن اضافه می نماید، زیرا آرد نخود حاوی پروتئین، فیبر و ویتامین های بیشتری نسبت به آرد سفید است. همچنین، این نوع آرد سرشار از مواد معدنی است که برای استخوان ها و دندان ها، سیستم ایمنی قوی و عملکرد طبیعی عضلات و اعصاب ضروری هستند.

ارتقا سلامت قلب

مجموعه ای از 10 آزمایش بالینی تصادفی شامل 268 شرکت نماینده نشان داده است که گنجاندن یک رژیم غذایی غنی از حبوبات می تواند به کاهش کلسترول کل و کلسترول بد یاری کند. این امر نشان می دهد که حبوبات انتخاب خوبی برای رژیم غذایی مناسب برای سلامت قلب به شمار می فرایند. به عنوان مثال، رژیم غذایی مدیترانه ای شامل حبوبات است و شواهد قابل توجهی در خصوص فواید این رژیم غذایی وجود دارد.

کنترل قند خون

غذاهایی که با آرد نخود تهیه می شوند، می توانندبرای افراد دیابتی مفید باشند، زیرا فیبر موجود در آن ها به کاهش جذب قندهای رژیم غذایی یاری می نماید.

پشتبانی از باکتری های سالم

آرد نخود و نخود حاوی نشاسته مقاوم هستند، که منبع غذایی برای باکتری های مفیدی است که در روده بزرگ زندگی می نمایند. این باکتری ها از بدن در برابر بیماری های متابولیکی مانند چاقی، سرطان روده بزرگ و دیابت محافظت می نمایند.

جلوگیری از نقص لوله عصبی

آرد نخودچی غنی از نوعی ویتامین B به نام فولات (اسید فولیک) است. زنانی که باردار هستند یا ممکن است باردار شوند باید اندازه زیادی فولات مصرف نمایند، زیرا این ویتامین به شما یاری می نماید از نقایص مادرزادی لوله عصبی مانند اسپینا بیفیدا (نوعی بیماری مادرزادی است که در اثر آن ستون فقرات جنین به درستی توسعه پیدا نمی نماید) جلوگیری کنید.

یاری به القای حس سیری

ترکیب پروتئین و فیبر به این معنی است که غذاهایی که با آرد نخود تهیه می شوند گزینه های خوبی برای افرادی هستند که می خواهند وزن کم نمایند. این مواد غذایی شما را مدت زمان بیشتری سیر نگه می دارند و به شما یاری می نمایند بین وعده های غذایی احساس گرسنگی نداشته باشید، بنابراین احتمال مصرف میان وعده را کمتر می نماید.

گیاهی و فاقد گلوتن

از آنجایی که این کوکی ها فاقد تخم مرغ هستند، می توانند گزینه مناسبی برای گیاهخواران باشند. اگرچه دستور اصلی شیرینی نخودچی حاوی کره است، اما می توانید آن را با روغن گیاهی جایگزین کنید. از آنجایی که در دستور تهیه این شیرینی از آرد سفید استفاده نشده است، شیرینی نخودچی کاملا بدون گلوتن است.

حساسیت ها

اگر به نخود حساسیت دارید، باید از مصرف آرد نخود خودداری کنید. حساسیت به نخود غالبا در افرادی که به سویا، نخود فرنگی، عدس یا فندق نیز حساسیت دارند، اتفاق می افتد. اگر به هر یک از این غذاها حساسیت دارید یا پس از مصرف نخود علائم واکنش آلرژیک را تجربه می کنید، شرایط خود را با پزشک در میان بگذارید تا تعیین گردد چه چیزی برای شما بی خطر است.

عوارض جانبی

آکریل آمید یک ترکیب شیمیایی است که پس از پختن در حرارت زیاد می تواند در انواع خاصی از مواد غذایی تشکیل گردد. مطالعات اجرا شده روی حیوانات نشان می دهد که آکریل آمید ممکن است سرطان زا باشد، با این وجود سازمان های بزرگی مانند انجمن سرطان آمریکا، FDA، سازمان بهداشت جهانی و سازمان ایمنی مواد غذایی اروپا احتیاج به تحقیقات بیشتر را تشخیص دادند. مطالعات محدود اجرا شده بر روی انسان نشان می دهد که اکریل آمید باعث ایجاد شایع ترین انواع سرطان ها نخواهد شد. در حالی که غذاهای نشاسته ای تهیه شده با آرد نخود ممکن است حاوی آکریل آمید باشند، مطالعه ای که در سال 2017 منتشر شد نشان داد که آرد نخود نسبت به سایر آردها آکریل آمید کمتری فراوری می نماید.

منبع: اسنپ مارکت

به "طرز تهیه شیرینی نخودچی برای عید نوروز" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه شیرینی نخودچی برای عید نوروز"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید