طرز تهیه سالاد کینوا

به گزارش وبلاگ رمزفا، کینوا یک دانه کامل است که به علت فواید سلامتی فراوانی که دارد، روزبه روز بر محبوبیت آن افزوده می گردد. اگرچه افراد می توانند دانه های کینوا را به روشی مشابه بیشتر دانه ها بپزند و بخورند، اما خود گیاه کینوآ بیشتر شبیه چغندر و اسفناج است. بنابراین، می توان هم دانه و هم برگ این گیاه مغذی را میل کرد. افرادی که از رژیم های غذایی گیاهی پیروی می نمایند باید در پی یک منبع پروتئین غیر حیوانی باشند. کینوا منبع فوق العاده پروتئین است و غذاهای مختلفی از پاستا گرفته تا سالاد کینوا را می توان با این دانه شگفت انگیز تهیه کرد.

طرز تهیه سالاد کینوا

کشاورزان بیش از 120 نوع مختلف کینوآ پرورش می دهند. با این حال، رایج ترین نسخه های موجود در فروشگاه های مواد غذایی شامل کینوای سفید، قرمز و سیاه هستند. پروتئین موجود در کینوا طیف گسترده ای از اسیدهای آمینه را ارائه می دهد. وجود اسیدهای آمینه برای یاری به رشد عضلات و تقویت ایمنی بدن لازم هستند. در این مقاله قصد داریم طرز تهیه سالاد کینوآ را که از این دانه مقوی تهیه می گردد، توضیح دهیم.

طرز تهیه سالاد کینوا

مواد لازم:
  • کینوا پخته شده
  • پیاز قرمز
  • زیتون سیاه
  • نخود
  • گوجه فرنگی
  • خیار
  • پنیر فتا

نکته: میزان مواد اولیه به دلخواه شما مشخص می شوند.

طرز پخت کینوا:
  1. کینوا را با آب سرد خوب بشویید.
  2. در یک قابلمه دو برابر کینوآ آب بریزید و نمک را اضافه کنید.
  3. حرارت را روی میانه قرار دهید. بگذارید به مدت 10 تا 15 دقیقه بجوشد تا آب آن تبخیر گردد.
  4. حالا با یک قاشق، کینوای پخته شده را هم بزنید تا کمی سرد گردد.
طرز تهیه سالا کینوا:
  1. طرز تهیه این سالاد مانند سالاد فصل و سالاد شیرازی بسیار ساده بوده و از مخلوط کردن تمام مواد اولیه با هم سالاد شما آماده می گردد. ابتدا همه مواد اولیه به جز پنیر فتا و کینوا پخته شده را با هم داخل یک کاسه بزرگ ریخته و خوب مخلوط کنید.
  2. بعد از آن، کینوا پخته شده را روی مواد بریزید و دوباره مواد را هم بزنید.
  3. در مرحله آخر، پنیر فتا و کمی روغن زیتون به سالادتان اضافه کنید. سالاد شما آماده است، نوش جان.

خاستگاه کینوا

کینوا گیاهی برخاسته از رشته کوه های آند است و از منطقه اطراف دریاچه تیتریکاکا در پرو و بولیوی سرچشمه گرفته است. این دانه به وسیله تمدن های پیشن کلمبیایی کشت و مورد استفاده قرار می گرفت و با ورود به غذای اصلی اسپانیایی ها، جایگزین غلات شدند. شواهد تاریخی موجود نشان می دهد که ممکن است اهلی شدن این گیاه به وسیله مردم آمریکا و بین 3000 تا 5000 سال پیش از میلاد رخ داده باشد. طی اکتشافات باستانی، این دانه در مقبره های بسیار قدیمی واقع در شیلی و منطقه ها مختلف پرو مشاهده شد.

در زمان ورود اسپانیایی ها به قلمر اینکاها (یکی از اسرارآمیزترین و باشکوه ترین تمدن های آمریکای لاتین به شمار می فرایند)، کینوا از لحاظ فنی به خوبی پیشرفته بود و به طور گسترده در داخل و خارج از قلمرو اینکاها توزیع می شد. اولین اسپانیایی که به کشت کینوآ علاقه نشان داد، پدرو ده والدیویا نام داشت. سرخپوستان بومی نیز در کنار سایر گیاهان، کینوا هم کشت می کردند.

طعم کینوا

ممکن است باورنکردنی به نظر برسد، اما حدود 120 نوع کینوا وجود دارد. با این حال، احتمالا بیشتر دانه هایی که با آن آشپزی می کنید جزو انواع سفید (طلایی)، قرمز یا سیاه هستند. به طور کلی، این دانه ها اکثرا یکسان هستند، به یک روش پخته می شوند و طعم مشابهی دارند، اما تفاوت های ظریفی در بین آن ها وجود دارد.

  • کینوای سفید طعم ملایم تری دارد و تردی آن نیز کمتر است.
  • نوع قرمز کمی ترد تر بوده و ممکن است به زمان بیشتری برای پخت نیاز داشته باشد و طعم آن کمی قوی تری نیز هست.
  • کینوای سیاه در مقایسه با دو گونه دیگر، به مدت زمان بیشتری برای پخت نیاز دارد و عطر و طعم قوی تری هم داراست. برخی ادعا می نمایند که کینوای سیاه از نظر مواد مغذی غنی تر است.

روش پخت کینوا

یکی دیگر از مزایای پخت و پز با کینوآ این است که به راحتی و سریع پخته می گردد. اغلب مدت زمان پخت آن سریع تر از برنج بوده و از همان تکنیک پخت برنج (جوشاندن) برای آن استفاده می گردد. در ادامه به نکاتی که به پخت بهتر کینوا یاری می نمایند، اشاره خواهیم کرد:

خیساندن و شستن: خیساندن یا شستشو کینوا، سمی را که ممکن است طی فرایند سم پاشی روی آن به جای مانده باشد را از بین می برد. این سم برخی اوقات می تواند باعث ناراحتی معده شده و به دل درد منجر گردد. علاوه بر این، خیساندن، پوشش طبیعی روی دانه را که ساپونین نام دارد و طعم تلخی به کینوآ می دهد از آن جدا می نماید.

جوشاندن: برای پخت کینوا به روش جوشاندن، ابتدا آب یا شیر را به نقطه جوش می رسانید و سپس کینوآ را داخل آب جوش آمده می ریزید و تا زمانی که دانه ها کاملا نرم شوند اجازه دهید روی شعله باقی بمانند. پس از آن دانه های کینوا را از قابلمه خارج نموده داخل ظرف دیگری می ریزید و برای تهیه انواع غذا یا به صورت خالی مصرف می کنید.

برشته کردن: بعد از شستشو کینوا و پیش از جوشاندن آن می توان دانه های کینوآ را در 1 تا 2 قاشق غذاخوری روغن و داخل ماهیتابه تفت داد تا کمی از تلخی و طعم آجیلی مانند آن ها کاسته گردد.

خواص کینوا

کینوا یک غذای فوق العاده است. پروتئین موجود در این ماده غذایی یک پروتئین کامل محسوب می گردد، زیرا هر 9 اسید آمینه ضروری برای بدن را داراست. آنچه باعث خاص بودن این دانه می گردد وجود اسید آمینه ضروری لیزین در آن است که در غلاتی مانند گندم یا برنج یافت نمی گردد. از این رو، کینوا برای کسانی که از رژیم های غذایی گیاهی پیروی می نمایند، یک ماده غذایی عالی است. علاوه بر این، این ماده غذایی مقوی فاقد گلوتن و کلسترول بوده و عمدتا ارگانیک است.

منبع: اسنپ مارکت

به "طرز تهیه سالاد کینوا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه سالاد کینوا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید