رقیب توئیتر تعیین شد

به گزارش وبلاگ رمزفا، یک شبکه اجتماعی با داشتن امکانات هشتگ و بحث های سیاسی از بسیاری جهات شبیه توئیتر است.

رقیب توئیتر تعیین شد

ایلان ماسک، مدیرعامل شرکت خودروسازی تسلا، وقتی قرارداد 44 میلیارد دلاری خرید توئیتر را نهایی کرد، در توئیتی نوشت: پرنده آزاد شد.

اما بسیاری از کنشگران آزادی بیان، با وحشت به منظره کنترل میدان شهر دیجیتالی دنیا به وسیله یک نفر چشم دوخته و جست و جو برای گزینه های دیگر را آغاز کردند.

شبکه اجتماعی ماستودون که نامش را از یک نژاد ماموت منقرض شده گرفته است، با داشتن هشتگ و بحث های سیاسی، از بسیاری از جهات شبیه توئینر است؛ اما در حالی که توئیتر و فیسبوک به وسیله یک مرجع (یک شرکت) اداره می شوند، ماستودون در هزاران سرور رایانه نصب شده و به وسیله ادمین های داوطلبی اداره می گردد که سیستم هایشان را در یک فدراسیون جمع نموده اند.

افراد، پست ها و لینک ها را در سرور های خودشان یا سرور های ماستودون یا با کاربران در سرور های دیگری که در این شبکه رو به رشد وجود دارد، مبادله می نمایند.

ماستودون، میوه شش سال کوشش اوژن روچکو، برنامه نویس آلمانی جوان است و تولد این شبکه اجتماعی نتیجه تمایل روچکو برای ایجاد فضای عمومی بود که فراتر از کنترل یک نهاد باشد. این کوشش مثمر ثمر بوده است.

روچکو دوشنبه گذشته نوشت: ما امروز به تعداد یک میلیون و 28 هزار و 362 کاربر ماهانه فعال دست پیدا کردیم. این واقعا عالی است.

این تعداد کاربر در مقایسه با رقیبان برجسته، بسیار ناچیز است. توئیتر روزانه 238 میلیون کاربر فعال دارد که در سه ماهه دوم سال 2022 یک تبلیغ مشاهده نموده اند.

فیسبوک تا سه ماهه سوم سال جاری، 1.98 میلیارد کاربر فعال روزانه داشته است؛ اما افزایش کاربران ماستودون ظرف مدت چند روز، همچنان شگفت آور بوده است.

ایتان زاکرمن، کارشناس شبکه اجتماعی دانشگاه ماساچوست نوشت: هفته گذشته طرفداران بیشتری در ماستودون نسبت به پنج سال گذشته پیدا کردم.

به گفته کاربران ماستودون، قبل از نهایی شدن خرید توئیتر به وسیله ایلان ماسک در 27 اکتبر، رشد ماستودون 60 تا 80 کاربر تازه در هر ساعت بود، اما صبح دوشنبه پیش، 3458 نفر در مدت یک ساعت به این پلتفرم پیوستند.

روچکو، ماستودون را سال 2016 وقتی این شایعه پخش شد که پیتر تی یل، موسس پی پال و متحد ایلان ماسک، می خواهد توئیتر را خریداری کند، راه اندازی کرد.

روچکو اوایل سال جاری گفت: یک میلیاردر راستگرا می خواهد یک شرکت عمومی را خریداری کند که عمومی نیست. واقعا مهم است که پلتفرم ارتباطات دنیای داشته باشید که در آن جا بتوانید با خبر شوید چه اتفاقی در دنیا می افتد و با دوستانتان صحبت کنید. چرا چنین پلتفرمی باید به وسیله یک شرکت کنترل گردد؟

وبلاگ رمزفا علمی پزشکی فناوری

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "رقیب توئیتر تعیین شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رقیب توئیتر تعیین شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید