ماجرای واکسن برکت برای آنفولانزا تکرار می گردد؟

به گزارش وبلاگ رمزفا، هر ساله با نزدیک شدن به فضل سرما، خطر شیوع آنفولانزا هم بیشتر می گردد. پس از شیوع کرونا، همزمانی این دو ویروس نگرانی ها را برای ابتلا و فوت بیشتر هم نموده است. به گفنه مقامات بهداشتی کشور قرار شده دو میلیون دز واکسن آنفولانزا تامین گردد در حالی که این میزان حتی برای گروه های پرخطر هم پاسخگو نیست!

ماجرای واکسن برکت برای آنفولانزا تکرار می گردد؟

موجودی واکسن آنفولانزا کمتر از احتیاج کشور

واکسن آنفولانزا هر ساله در بعضی از داروخانه ها توزیع می شد. سال جاری هم حیدر محمدی، مدیرکل امور دارویی سازمان غذا و دارو گفته: 800 هزار دوز واکسن آنفلوانزای 4 ظرفیتی وارد شده و برای گروه های پرخطر نظیر مادران باردار و مشاغل حساس به صورت رایگان تزریق می گردد. این در حالی است که سازمان بهداشت جهانی سال گذشته محدودیت و حد و مرزی برای استفاده از واکسن آنفولانزا قائل نشد.

محمدی بعلاوه گفت: حدود 400 هزار دز واکسن آنفولانزای سه ظرفیتی هم د ر داروخانه های خصوصی توزیع شده است. اگر مردم احتیاج داشته باشند، می توانند با مبلغ 155 هزار تومان آن را تهیه نمایند.

شانه ساز، رئیس سازمان غذا و دارو هم گفته مقرر شده که دو میلیون دز واکسن آنفولانزا به معاونت بهداشتی وزارت بهداشت تحویل داده گردد. اما مقامات بهداشتی در این مورد شرح نداده اند که اگر فقط گروه های پرخطر در کشور را در نظر بگیریم، آیا این تعداد واکسن برای آنها کافی است؟

به گفته متخصصان زنان باردار، بچه ها زیر 5 سال و افراد بالای 65 سال، بعلاوه افرادی که بیماری زمینه ای و یا نقص سیستم ایمنی بدن دارند، باید بیشتر شیوع این ویروس را جدی بگیرند.

پیش تر مدیر گروه آموزشی سالمندی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی در مصاحبه با ایرنا گفته بود، جمعیت بالای 65 سال، 6.4 درصد جمعیت کشور را تشکیل می دهند. به عبارتی یعنی بیش از پنج میلیون نفر فقط افراد بالای 65 سال در کشور احتیاج به واکسن آنفولانزا دارند. در حالی که مقامات بهداشتی از تامین 2 میلیون دز واکسن آنفولانزا خبر داده اند!

تجربه واکسن برکت برای آنفولانزا تکرار می گردد؟

اما نکته مهم دیگر که رئیس سازمان غذا و دارو به آن اشاره نموده، تامین بخشی از واکسن آنفولانزا به وسیله فراوریات داخلی است. او گفته: سال جاری بخش مهمی از احتیاج کشور به وسیله واکسن آنفلوآنزای فراوری داخلی برطرف می گردد که برای اولین بار این اقدام می افتد.

این در حالی است که در دوران شیوع کرونا، ایران روی فراوری واکسن داخلی کرونا هم پافشاری داشت. از میان واکسن های داخلی کرونا می توان به واکسن برکت اشاره نمود که قرار بود تا انتها شهریور 50 میلیون دز از آن فراوری گردد. اما این وعده از سوی فراورینمایندگان آن محقق نشد. واکسن برکت پیش از آنکه مراحل سوم کارآزمایی بالینی را طی کند مجوز مصرف گرفت اگرچه متخصصان گفته بودند این کار از نظر علمی درست نیست. حالا باید دید آیا تجربه فراوری واکسن آنفولانزا مانند واکسن کرونا می گردد؟

تعلل در خرید و واردات واکسن کرونا تا به امروز بیش از صد هزار فوتی کرونا در پی داشته است. پس از حواشی زیاد برای تامین واکسن کرونا خاتمه واکسیناسیون عمومی کرونا در کشور سرعت گرفت. اگرچه غالب واکسن های وارداتی سینوفارم چینی است و مردم چندان قدرت انتخاب زیادی ندارند. آنطور که وزیر بهداشت هم گفته واکسن فایزر که قرار است وارد گردد برای زنان باردار است و بقیه مردم همان سینوفارم را بزنند. اما مقامات در این مورد شرح نداده اند که وقتی واردات واکسن آنفولانزا یا حتی واکسن فایزر شدنی است، چرا در حجم بیشتر صورت نمی گیرد؟

سال 98 تعداد قربانیان در ایران به بیش از 100 نفر رسید که نگرانی ها را در این مورد زیاد کرد. اگرچه پس از شیوع کرونا و آمار فوتی و ابتلای بالای این بیماری، آنفولانزا دیگر به حاشیه رفت. لازم به ذکر است سال گذشته پیش از شروع واکسیناسیون عمومی آنفولانزا در کشور، مجلس 1500 دز واکسن آنفولانزا دریافت کرد که وزارت بهداشت آن را تصمیمی طبق روال هر سال شرح داد.

پس از نقدها فراوانی که به نمایندگان مجلس شد، شهلا میرگلوبیات مدیر کل سلامت مجلس هم در این مورد گفت: تخصیص واکسن آنفولانزا به داروخانه وابسته به مرکز بهداشت مجلس شورای اسلامی مطابق روال سال های گذشته صورت گرفت. مقرر شد به علت شرایط خاصی که سال جاری وجود دارد، این 1500 واکسن به سازمان غذا و دارو برای استفاده دیگر مراکز درمانی بازگردانده گردد.

منبع: تجارت نیوز

به "ماجرای واکسن برکت برای آنفولانزا تکرار می گردد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ماجرای واکسن برکت برای آنفولانزا تکرار می گردد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید