بارداری و اضطراب

به گزارش وبلاگ رمزفا، آیا باردار شدن ام خطر دارد، دکتر؟! این، پرسش رایجی است که اغلب بیماران می پرسند؛ چه آنهایی که درگیر مسائل اضطرابی هستند و چه دیگر بیماران روان پزشکی.در واقع، مناسب ترین موعد بارداری زمانی است که این بیماران، چه آنهایی که مشکل اضطراب دارند و چه مبتلایان به دیگر بیماری ها، درمان شان پایان یافته باشد و مدتی هم از آن

بارداری و اضطراب

بارداری و اضطراب

نویسنده:*دکتر سعید صدر

آیا باردار شدن ام خطر دارد، دکتر؟! این، پرسش رایجی است که اغلب بیماران می پرسند؛ چه آنهایی که درگیر مسائل اضطرابی هستند و چه دیگر بیماران روان پزشکی.

در واقع، مناسب ترین موعد بارداری زمانی است که این بیماران، چه آنهایی که مشکل اضطراب دارند و چه مبتلایان به دیگر بیماری ها، درمان شان پایان یافته باشد و مدتی هم از آن بگذرد. این مدت خاص که تاکید می کنم، بهتر است حتی پس از پایان درمان بگذرد و سپس بارداری صورت بگیرد؛ نه به خاطر عوارض داروهای روان پزشکی، بلکه برای این که ما بررسی کنیم که آیا او بدون دارو هم در سلامت کامل هست یا نه. وقتی چنین ارزیابی ای صورت گرفت باردار شدن بلامانع است. در مورد بیمارانی که دچار اضطراب هستند باید بگویم امکان دارد بیماری کنترل شده آنها در بارداری عود کند. این، غیرعادی نیست چون افراد سالم هم امکان دارد در بارداری به اضطراب مبتلا شوند. به هر حال، تغییرات هورمونی وسیع را نباید نادیده گرفت. به علاوه، از آنجا که متاسفانه اغلب بارداری ها بدون برنامه ریزی است، همین امر موجب به وجود آمدن اضطراب در زن و مرد می شود.

خانم ها و آقایانی که به هر دلیلی قصد باردار شدن ندارند اما از روش مناسبی برای پیشگیری استفاده نمی کنند (تحت درمان بیماری جسمی یا روانی هستند، دارو استفاده می کنند، از نظر اقتصادی و اجتماعی آمادگی ندارند و ...) ناگهان با شرایطی روبرو می شوند که انتظارش را نداشتند و همین امر، اضطراب آور است. خانم ها اغلب درگیر افکاری از این قبیل می شوند که: چه طور می توانم 9 ماه چنین شرایطی را تحمل کنم؟ مختل شدن ریتم خواب، تحریک پذیری خلق، حالت های جسمی ناخوشایند که در بعضی خانم ها شدت بیشتری دارد و گاهی به اقدامات جدی پزشکی نیازمند است، نگرانی اوایل بارداری است. اگر این خانم ها از حمایت و توجه همسر برخوردار نباشند و آرامش را از آنها دریافت نکنند، اوضاع شان بدتر هم می شود.

در سه ماهه آخر بارداری هم اضطراب اینکه آیا می توانم درد زایمان را تحمل کنم؟ آیا امکان دارد بمیرم؟ به علاوه اضافه وزن، کندی حرکات به دلیل کاهش تعادل (شکم بزرگ شده، شب ها خواب درست و حسابی ندارد و روزشمار زایمان را می کند) آزاردهنده و زمینه ساز اضطراب و نگرانی است و همه اینها نشان می دهد بارداری حادثه نیست و باید برایش برنامه داشت. بنابراین توصیه اول، داشتن یک بارداری برنامه ریزی شده است که چه برای بیماران و چه برای افراد سالم، نویدبخش آرامش باشد؛ نه اضطراب. توصیه دوم، اینکه اگر در طول بارداری علایم اضطراب و افسردگی یا هر علایم ناخوشایندی دارید به پزشک مراجعه کنید. درمان های دارویی زیادی وجود دارد که می توان حتی از اولین روزهای بارداری آنها را تجویز کرد و کاملا بی خطرند. برخلاف تصور مردم، بیشتر داروهای روان پزشکی بی خطرند. حتی آمارهای مسائل جنینی، دلیل این مدعاست. منتها اگر از هر هزار خانم باردار سالم در جمعیت عمومی جنین یکی شان دچار ناهنجاری شود و از هر هزار خانم بارداری که دارو می خورد هم همین یک نفر باشد، آن یک مورد را به دارو خوردن مادر نسبت می دهند!

روانپزشک*

منبع: www.salamat.com

ae

منبع: راسخون

به "بارداری و اضطراب" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بارداری و اضطراب"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید