7 مقصد ویژه مسافران نوروزی خاص پسند!

به گزارش وبلاگ رمزفا، چشمه سارهای زلال و بیکران دریای کاسپین، سواحل چشم نواز و دیدنی خلیج فارس، شب های پرستاره کویر، دشت های پراز شقایق و لاله و نرگس و جاذبه های بی بدیل تاریخی در کنار میهمان نوازی مردم مهربان ایران، همه بهانه هایی است برای سفرهای دلپذیر نوروزی

7 مقصد ویژه مسافران نوروزی خاص پسند!

وبلاگ رمزفا: بوی بهار می آید و سراسر ایران زمین سرشار از شور و شوق نو شدن طبیعت شده است. نوروز ایرانی که با سفره هفت سین معنا پیدا می نماید، جشن نوزایی طبیعت است.تا چند سال پیش هر خانواده ای در خانه خود و در کنار افراد نزدیک فامیل، تحویل سال نو را جشن می گرفتند، اما در سال های گذشته، با توسعه پدیده جهانگردی و افزایش سفرهای نوروزی، بسیاری از خانواده های ایرانی ترجیح می دهند لحظه های نخستین سال تازه را در اماکن مذهبی، تاریخی و تفریحی و در کنار دیگر هموطنانشان به صورت گروهی تجربه نمایند.

این تقاضای جمعی سبب برپایی سفره های بزرگ نوروزی در مهم ترین اماکن تاریخی و فرهنگی کشورمان شده است؛ تخت جمشید یکی از آنهاست. این سازه باشکوه ایرانی را به جرأت می توان مهم ترین جاذبه جهانگردی تاریخی ایران دانست. ایرانیان بسیاری برای تحویل سال نو به این مکان باستانی می آیند و در برنامه های متنوع نوروزی اش شرکت می نمایند.

آرامگاه فردوسی، حافظ، خیام، سعدی و ابوعلی سینا نیز نیز در کنار بسیاری دیگر از اماکن مذهبی، تاریخی و تفریحی در سراسر ایران، میزبان جهانگردانی هستند که مرنام تحویل سال را به صورت گروهی برگزار می نمایند. در این میان بعضی هم ترجیح می دهند شروع سال نو را در جوار حرم مطهر امام رضاع، یا در اماکن مقدس و امامزاده ها باشند و با نیایش و دعای خیر، سال نو را متبرک نمایند.

سال جاری نیز تقارن ماه مبارک رمضان و نوروز باستانی حال و هوای خاصی به شروع سال نو ایرانیان داده هست و در تمام استان های کشور، امکانات و تسهیلات مرتبط با برنامه های تحویل سال و ایام پرفیض رمضان ایجاد شده است؛ با این امید که سال تازه را با نشاط بیشتری شروع کنید و با روحیه ای مقاوم و خستگی ناپذیر، به انتها برسانید. در ادامه 7مقصد ویژه مسافران نوروزی را برایتان آورده ایم:

1-شادگان جزیره ای میان دو رنگ آبی و سبز

در پهنه های جنوبی کشور، ملاقات از تالاب بین المللی شادگان را نباید فراموش کنید که مقصد ویژه مسافران نوروزی است؛ هم نادر است و هم مهم . آب شور تالاب به علت متصل بودن به خور ها و خلیج فارس ، د ایمی و پر آب است،. بنابر این زیست بوم و گیا هان و جانور ان و به طور کلی تنو ع زیستی دو اقلیم متفاوت را می توان در آنجا به تماشا نشست.

روستائیان بومی حاشیه این تالا ب، عرب زبان و سختکوش و مهربانند. همو اره می تو ان قایق هایی با قایقر انان نوجو ان ر ا در کنار آب منتظر یافت که با کمترین توقعی و مختصر اشاره ای، پارو ها ی مخصوص قایق ها ر ا به آب اند اخته و روح انسان ر ا شادمانه برفر از پهنه وسیع تالاب به پرو از در می آورند.

تا چشم کار می نماید، نی زارهای سرسبز و نخلستان های سربه فلک کشیده ای را می بینیم که پرطراوت و راست قامت، به رویمان آغوش گشوده اند. تالاب بین المللی شادگان، یکی از چشم اندازهای طبیعی و زیبای جنوب استان خوزستان به شمار می رود.

این تالاب که بزرگ ترین تالاب کشور است، در 52 کیلومتری آبادان و 105 کیلومتری اهواز واقع شده است. سطح تالاب، با گیاهان آب دوستی چون لویی، چولان و گیاهان غوطه ور پوشیده شده و محل مناسبی برای میزبانی پرندگان آبزی است. انواع ماهیان آب شیرین و شور، مانند حمری و شانک و پرندگانی چون فلامینگو، حواصیل، لک لک، غاز وحشی و اردک، کنار هم در این تالاب زندگی می نمایند.

تنها زیستگاه و محل زاد و ولد اردک گرگری در جهان نیز این تالاب اسرارآمیز است و پرندگانی چون گیلانشاه خالدار و آمراس آفریقایی هم از نمونه های بسیار کمیاب این منطقه است.

2-سفر به داراب، با طعم شکوفه های پرتقال و لیمو

شاید جالب باشد وقتی از شهری کهن و تاریخی، با هوای گرم و نخلستان های وسیع و باغ های مرکبات می نویسی، سخن از دره و آبشار و کوه و صخره های بزرگ به میان آید، آن هم در همسایگی هم! داراب مقصد ویژه مسافران نوروزی است.

سرتاسر داراب یا دارابگرد، یکی از بزرگترین ولایات پارس باستان، سرشار از شگفتی های منحصربه فرد تاریخی و طبیعی است. قلعه و نقش برجسته دارابگرد، تنها مسجد تاریخی چهارمناره ای جهان، آتشکده آذرخش، آتشکده آذرجو، آبشار فدامی، روستا های زیبای لایزنگان و نوایگان، چشمه گلابی، چشمه تنگ کتویه، باغ های جنت شهر، تنگه بسیار زیبای رغز، سد رودبال، باغ های فسارود، غار مظفر سهلک و نقش شاپور داراب، از تماشای های این شهر کهن است.

تماشای های مسیر: مسیر دسترسی به داراب نیز در نوع خود منحصربه فرد است؛ اگر از نیمه شمالی کشور قصد سفر به این شهر را دارید، از سعادت شهر در 120 کیلومتری شمال شیراز به سمت ارسنجان تغییر مسیر بدهید. ارسنجان با غار ضحاک و سد گمبان می تواند پذیرای طبیعت دوستان باشد. در ادامه مسیر، به حاشیه دریاچه افسانه ای طشک نزدیک می شوید. در شمال این دریاچه، کوه زیبای ول، با نقاط بسیار بکر خود می تواند برای ماجراجویی محل مناسبی باشد. بعد از گذشتن از آبادی طشک و کوشکک، به نی ریز نزدیک می شوید؛ دریاچه بختگان در قسمت غربی جاده، یکی از مهمترین و پر رمز و راز ترین دریاچه های مرکزی ایران است که بعد از دریاچه ارومیه، دومین دریاچه بزرگ آب شور کشور محسوب می شود و نقش مهمی در تعادل اکولوژیکی و اقلیم منطقه دارد. در نی ریز هم می توانید اندکی بیاسایید و از آبشار بلند و ناشناخته این شهر، یعنی آبشار تارم نیز تماشا کنید.

بعد از نی ریز به سمت ایج خواهید رفت؛ شهری کوچک، باستانی و زیبا که در دامنه های کوهستانی و صخره ای واقع شده و دارای یک تپه تاریخی است. در مسیر ایج تا داراب، از جاذبه ها و مواهب طبیعی لذت می برید و بالاخره به داراب می رسید. تفاوت بسیار چشمگیر آب و هوا از نی ریز و استهبان تا داراب، بسیار شگفت انگیز است؛ در نی ریز و استهبان، باغ های پر تعداد میوه های سردسیری و کوه هایی مملو از درختان انجیر و بادام می بینید، در حالی که در داراب و در فاصله تنها کمتر از 80 کیلومتر، نخلستان های وسیع خرما و باغ های مرکبات چشم نوازی می نمایند.

3-زیر پوست تاریخ در نائین

جایی که آسمانش تو را به یاد دریاهای جنوب می اندازد، بدان پای بر پهنه سرزمینی گذاشته ا که تاریخش به ساسانیان برمی شود و خانه هایش به صفویه و قاجار؛ شهری که نایین می نامند و می خواهیم مهمان مردمانی باشیم از جنس آیینه که آرام آرمیده اند در گوشه ای از کویر که خشت و سنگ را بوسه می زنند و با دستی از جنس مهر، خاک را پاس می دارند به حرمت میراث تاریخی این سرزمین زیبا.

نقشه های جغرافیایی گواه آن است که مرکزی ترین شهر ایران، نائین نام دارد. شهری در قلب کویر سخاوتمند ایران که با همه زیبایی ها و جذابیت هایش، کمتر شناخته شده است اما مقصد ویژه مسافران نوروزی است که در پی جایی بکر و عالی هستند.

نایین، در میانه های راه اصفهان به یزد، دارای 3 بخش مرکزی انارک، خور و بیابانک و هشت دهستان است. یکی از زیباترین جاذبه های این شهرستان، بافت شهری و روستایی منطقه ها مسکونی است که چشم اندازی از خط و منحنی هایی است با دیوارها و پشت بام های گنبدی شکل و کوچه پس کوچه های پیچ در پیچ که مهمانانش را بر بال خیال می برد به دورهای دور.

نائین از شهرهایی است که در گذشته در مسیر جاده ابریشم قرار گرفته بود و رونق مالی درخور توجهی داشت. پس عجیب نیست که بازار قدیمی و سرپوشیده آن نیز بسیار بزرگ و دارای حجره های زیادی باشد. وقتی به بازار نائین می روید، با یک کالبد معماری بسیار زیبا، اما خشک روبه رو می شوید. با این حال، تماشا آن را جداً به شما توصیه می کنیم، زیرا جایی است زیبا و نوستالژیک. تماشاش هم نه ساعت خاصی دارد و نه نشانی می خواهد. هرجای شهر که باشید و سراغ بازار قدیمی را بگیرید، نشان تان می دهند.

4-آرامش در حصار جنگل های لاویج

با نشاط تر از مسافری که در هوای بهاری به لاویج می رود، مسافری را نمی شود سراغ گرفت؛ آن که به سبزترین و زیباترین درختان بلند بالای کشپل چمستان نور سفر می نماید تا همراه باد و رود، نجوا کند و سرزمین سبزترین پیچک ها و زیباترین ابرها را از نزدیک ببیند و اجازه دهد روحش، با رؤیایی ترین تصاویر جهان خلوت کند. از این روست که لاویج مقصد ویژه مسافران نوروزی است.

جاده چمستان به لاویج در 10 کیلومتری شهرستان نور، از میان پارک جنگلی کشپل می گذرد، پارکی که با سرسره و تاب و قطار و آلاچیق و تخته سنگ های رنگی، لبخند زنان، آمدن هر جهانگردی را خوشامد می گوید. اینجا بوی دود وکباب می دهد، بوی غذاهای معطری که طعم سفر را، خاطره انگیزتر می سازد، بوی چای داغ و آش و خنده های از ته دل.

در هوای نم آلود پارک کشپل که هر لحظه درختانش روی سرت برگ شادی می پاشند، قدم زدن حال دیگری دارد. اینجا بهار با تو قدم می زند!جاده که می پیچد و بالا می رود، بوی هوای باران خورده بهار در مشام ات می پیچد و نگاهت از لاله های زرد و قرمز سرشار می شود. انگار لحظه های این سفر، به شعری لطیف و فراموش نشدنی می ماند. روبرویت پر از کوه های جنگلی است که در پس زمینه ای سبز رها شده اند و آن طرف تر، کوهستان مه آلود روبرویت نشسته است؛ بربالای دره ای که در پایین دستش، خانه های روستائیان دانه دانه پیدا می شود. انبوهی از مسافران که در میانه راه آتش روشن نموده اند و بساط خوردنی هایشان به راه است، مثل ما کاملاً غرق این بی کرانگی و طراوتند و محو این بهشت رنگارنگ که روبرویشان دامن گسترده است.

رفتن به چمنزارهای به شبنم نشسته این دیار، ایستادن روی ایوان کلبه ای در جنگل و تماشا مه صبحگاهی لاویج که بر کوه های جنگلی پیش رویت پهن شده است، هرکسی را سرخوش می نماید. اگر مسافر لاویج شوی و شبی را در آنجا سر کنی، با عطر جنگل و آوای باد و رودش همراه می شوی و با کوچه های روستایی اش انس می گیری و در سربالایی هایش به نفس نفس می افتی و به چشم اندازهای تکرار نشدنی اش دل می سپاری.

5-شاهرود، قاره ای کوچک در دل یک کشور!

اگر بخواهیم گشتی در شاهرود بزنیم و از طبیعت آن لذت ببریم، بهتراست بدانیم که شاهرود را عروس کویر و سرزمین پنج اقلیم یا قاره کوچک نام نهاده اند.

از ویژگی های این شهرستان، علاوه بر کویر، می توان به جانوران مختلفی اشاره نمود که در این سرزمین زندگی می نمایند؛ مانند گورخر آسیایی که حیوانی کاملاً کویری و مختص این منطقه است. بدنیست گشت و گذار خود را از جنوب شرقی و دورترین منطقه شاهرود شروع می کنیم که نام آن خارتوران با معروفیت جهانی است. این منطقه، بزرگ ترین منطقه حفاظت شده در خاورمیانه لقب گرفته و جهانگردان به راحتی می توانند گله هایی نسبتاً بزرگ از گورخر آسیایی را مشاهده نمایند و با کمی شانس نیز ممکن است یوزپلنگ آسیایی را ببینند که پدیده ای نادر است.این منطقه، آبشارها و دشت ها و جنگل های بسیار زیبایی را در خود جای داده است که از شاخص ترین آنها، می توان به دشت شقایق ها اشاره نمود که در بهار، به یکی از زیباترین منطقه ها جهانگردی تبدیل می شود.

در کل اگر بخواهیم شاهرود را از دید یک جهانگرد توصیف کنیم، باید بگوییم شاهرود قاره ای است کوچک در دل یک کشور با پتانسیل های جهانگردی بالا، دارای جاذبه های طبیعی زیبا، همانند جنگل ابر، منطقه ها حفاظت شده، اماکن تاریخی و مذهبی، غارها، چشمه ها، کویرها، کوهها و گونه های کمیاب گیاهی و جانوری منحصربه فرد. علاوه بر این، شاهرود با وجود عرفایی همانند شیخ ابوالحسن خرقانی، بایزید بسطامی و ابن یمین فریومدی، به عنوان شهر عرفان، هر ساله پذیرای تعداد زیادی مسافر از اقصی نقاط جهان است. و پایان آنکه شاهرود مقصد ویژه مسافران نوروزی است.

6-پنج کیلومتر تا اعماق تاریخ ایران/همدان

نام همدان که می آید، فکر ما پر می شود از تصویر زلال یک دشت مخملی قشنگ با آلاله های سرخ فام که زیبایی دامنه های الوند سر به فلک کشیده را دوچندان می سازد، اما این زیبایی کم کم پا می کشد و آهسته می آید به شهری که نامش با تاریخ و فرهنگ این سرزمین گره خورده است.

همدان، شهر و دیاری است که همه فصل هایش زیباست و حال و هوای بهاری اش، اما تماشای تر از هر فصلی است. وقتی به شهر اطلسی ها و آلاله ها و شهر ابوعلی سینا و باباطاهر که می آیید، حتماً سری بزنید به تپه های هگمتانه، یادگاری کهن از شهریاران ماد که اولین حکومت رسمی شناخته شده را در ایران بنا نهادند و اکنون آثار به دست آمده از دل تپه های خاکی آن، موزه ای تماشای را فراهم آورده که بسیاری از دوره های تاریخی قبل و پس از اسلام را در بر می گیرد.

در فاصله 5 کیلومتری غرب همدان و در کوهپایه های الوند، دره ای زیبا و بسیار فرحبخش وجود دارد که به دره عباس آباد موسوم است و کتبیه های معروف گنجنامه در انتهای این دره سرسبز و ابتدای مسیر جاده ای که همدان را به تویسرکان و غربی ترین منطقه ها کشور مرتبط می کند، واقع شده است.

این مسیر در زمان هخامنشیان، یکی از راه های اصلی موسوم به جاده شاهی بود و دامنه الوند را به سرزمین بابل در مرکز بین النهرین که در آن عهد، تحت فرمانروایی ایران قرار داشت، متصل می کرد و همین اتصال به سرزمین بابل که در آن روزگار به اعتقاد بسیاری از مردمان، سرزمینی مقدس محسوب می شد، سبب شده بود تا این جاده نیز راهی مقدس، پر رفت و آمد و بسیار امن باشد،

بنابراین محل مناسبی بود تا شاهان هخامنشی، شکوه و عظمت خود و نیاکانشان را با ایجاد سنگ نگاشته ها، برای همگان به نمایش بگذارند. به همین علت، داریوش و پسرش خشایار هر یک در زمان پادشاهی خود، دستور به نوشتن کتیبه ای دادند در 3 ستون و 20سطر به زبان های فارسی باستان، بابلی و عیلامی که هر سه زبان، به خط میخی و از چپ به راست نگاشته و حک شده است.

7-از تالاب کانی برازان تا غار سهولان مهاباد

از مهاباد، طبیعت شناسان نام غار سهولان را به یاد دارند و پرنده نگران نام تالاب کانی برازان را، اما تعداد زیادی از جهانگردانی که به این سمت سفر می نمایند، به خاطر بازارهای این شهر به آنجا می روند؛ بازارهایی که در خواب قیلوله ما رقیبی جدی برای اجناس چینی شده اند!

نمی دانیم چرا بیشتر سفرهای درون مرزی ما محدود به شمال کشور شده است، در حالی که اگر در پی طبیعت بکر و زیبا و سرسبز باشیم، منطقه های چون کوهستان های کردستان و آذربایجان غربی هم کم از شمال ایران ندارد.تنها باید دل به جاده سپرد و در مسیرهایی قدم زد که گاه جز شما کسی در آنها نیست، نه از ترافیک راه خبر است و نه از تصادف!

سفر به مهاباد، سفر به سرزمین رنگ هاست و باید پا به پای جاده هایی شد که از دل باغ ها می گذرند و رنگ به رنگ می شوند. ماباد مقصد ویژه مسافران نوروزی است.

از ارومیه تا مهاباد راه زیادی نیست، جاده ای که از میان باغات سیب، انگور و سواحل زیبای دریاچه ارومیه به شهر تاریخی و خاطره انگیز مهاباد قصه می کشاند.

این جاده، از زیباترین جاده های کشور محسوب می شود و جهانگردان می توانند مزارع سرسبز، تالاب های پر از گل و گیاه و پرندگان در حال پرواز و دریاچه نیلگون پشت سد حسنلو و دشت های پر از لاله و شقایق های وحشی را تماشا نمایند. بی شک یکی از زیبایی هایی که بسیاری از جهانگردان را به این سمت می کشاند، غار آبی سهولان است که نام دومین غار آبی بعد از غار علیصدر همدان را دارد. غار آبی و تاریخی سهولان در 43 کیلومتری جنوب شرق مهاباد و در مسیر جاده مهاباد به بوکان واقع شده است.

منبع: توریسم آنلاین

به "7 مقصد ویژه مسافران نوروزی خاص پسند!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "7 مقصد ویژه مسافران نوروزی خاص پسند!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید