آخرین جزئیات اجرای طرح کارت سوخت در کشور ، تنها 10 درصد از سوختگیری ها با کارت سوخت شخصی است!
به گزارش وبلاگ رمزفا، یک ماه از زمان اجرای استفاده از کارت سوخت شخصی می گذرد و خبرها حاکی از آن است که جامعه به دنبال کمک رساندن به مدیریت صحیح استفاده از منابع فسیلی و ارزشمند کشور است.
به گزارش خبرنگار، چراغ سبز دولت برای عملیاتی شدن استفاده از کارت سوخت، با به صدا در آمدن زنگ خطر مدیریت ناصحیح سوخت در کشور، روشن شده است و تمام دارندگان خودرو از 20 مرداد سال جاری موظف هستند سوخت گیری خود را با کارت سوخت شخصی و صندلی دار انجام دهند.
شاید می توان گفت با عملیاتی شدن مرحله اول استفاده از کارت سوخت، یعنی صدور و تحویل این کارت ها به دارندگان خودرو ها و موتور سیکلت ها بار سنگین این جهت زمین گذاشته شد و به نوعی پیروزیت دوباره مدیریت صحیح مصرف سوخت به اثبات رسید. هرچند وجود اختلاف نظر ها و بعضا مسائل فنی در این بین جزء طبیعی و جدا نشدنی یک هدف بزرگ است.
گفته می گردد در این روزها بیش از حدود 3 میلیون و 600 هزار درخواست صدور کارت المثنی به شرکت پخش فرآورده های نفتی ارائه شده است که از این عدد حدود 70 درصد آن فراوری و مابقی کارت ها نیز نهایتا تا آخر مهر صادر می گردد.
مسائلی نظیر معطل ماندن کارت های سوخت در باجه ها ، تاخیر در صدور و تحویل آن و ... که به همین جهت سراغ رؤسای اصلی شرکت پخش فرآورده های نفتی رفتیم تا علت و آمار های نهایی را جویا شویم.
صدور کارت سوخت به مرحله خاتمهی رسیده است
حمید قاسمی ده چشمه، معاون رئیس شرکت پخش فرآورده های نفتی ایران درگفت و گو با خبرنگار ضمن تشریح آخرین مراحل اجرایی استفاده از کارت سوخت در کشور گفت: طبق آخرین اطلاعات دریافتی تقریبا تمام احتیاج مردم در صدور کارت سوخت تامین شده است و می توان گفت صدور کارت سوخت به مرحله خاتمهی رسیده است.
او در پاسخ به این سوال که آیا صندلی داران مجاز به تخصیص 15 لیتر بنزین به هر خودرو هستند؟ گفت: محدودیت ارائه سوخت برای هر خودرو در کشور 30 لیتر است و 15 لیتر عملیاتی نشده است؛ تمام این محدودیت ها به این دلیل است که افراد از کارت سوخت شخصی خود برای یاری به تحقق مدیریت منابع سوخت انجام گردد.
قاسمی بیان نمود: هم اکنون میزان استفاده از کارت سوخت شخصی برای سوخت گیری در کشور زیر 10 درصد است یعنی در یک ماه به انتظارات ما نرسیده است.
او در پاسخ به این سوال که چند شهر به سیستم استفاده از کارت سوخت متصل هستند، گفت: تمام شهر های ما به کارت سوخت متصل هستند و تمام صندلی های عرضه سوخت نیز مجهز به سیستم یکسان و توانمند در پذیرش کارت های سوخت هستند. برای 9 کلانشهر به صورت 100 درصد کارت سوخت صادر شده است و در شهر های کوچک نیز فعلا منتظر تقاضا های جدید برای صدور کارت سوخت هستیم.
معاون رئیس شرکت پخش فرآورده های نفتی در خاتمه گفت: صندلی داران تمام همکاری خود را برای ارائه سوخت با کارت سوخت صندلی دار انجام می دهند و ما نیز امیدواریم شایعه دریافت مبلغ اضافی از مردم هیچ وقت صحت نداشته باشد و صندلی داران اقدام به دریافت مبلغ ننمایند.
تا خاتمه مهر تمام کارت های سوخت خودروها صادر می گردد
بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت در حاشیه مراسم امضای قرار داد توسعه میدان گازی بلال با 2 شرکت ایرانی در جمع وبلاگ رمزفا به رسوب یک میلیون کارت سوخت در باجه های پستی اشاره نمود و در پاسخ به سوال خبرنگار مبنی اینکه چه زمانی تمام شهرهای کشور به سیستم استفاده از کارت سوخت متصل خواهند شد؟ گفت: تا خاتمه مهر تمام کارت های سوخت خودروها صادر می گردد، علت تعلل در صدور این کارت ها، محدودیت انتشار 40 تا 50 هزار کارت در روز است.
او اضافه کرد: هم اکنون 9 کلانشهر به صورت صد در صدی با صدور کارت به شبکه رسمی کارت سوخت متصل شده اند که پیش بینی می گردد تا خاتمه سال این اتصال سراسری باشد. کاهش میزان استفاده سوخت در صندلی ها به این دلیل است که افراد از کارت سوخت خود استفاده نمایند و ما مدیریت مصرف سوخت داشته باشیم.
60 درصد مردم هر بار زیر 30 لیتر سوخت گیری انجام می دهند
امیر وکیل زاده مدیر عامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران در گفت وگو با خبرنگار، اظهار کرد: جدیدترین آمار ها نشان می دهد حدود 60 درصد از هموطنان همچنان زیر 30 لیتر سوخت گیری انجام می دهند و می توان گفت احتیاج افراد به بنزین با کارت سوخت صندلی داران تامین می گردد. این درحالیست که برای استفاده از کارت سوخت محدودیت هایی اعمال شده است.
او بیان می نماید: همچنان خواهش و توصیه داریم هنگام سوختگیری از کارت شخصی استفاده گردد هر چند استفاده از آن در هفته های گذشته رشد داشته است، اما برای آمار دادن فعلا زود است چراکه هر خودرو در ماه 2 تا 3 بار سوختگیری انجام می دهد و طرح کارت سوخت تازه یک ماه راه افتاده است؛ امیدواریم در هفته آینده میزان استفاده از کارت سوخت شخصی افزایش پیدا کند.
وکیل زاده تاکید نمود: قرار بود از همان روز اول اجرای طرح، استفاده از کارت سوخت صندلی داران محدود گردد، ولی هم چنان این محدودیت ها اعمال نشده است.
امکان صدور 2 کارت سوخت برای یک خودرو وجود ندارد
این مقام مسئول در پاسخ به ابهام یکی از هموطنان مبنی بر اینکه آیا ممکن است برای یک خودرو 2 کارت سوخت صادر گردد؟ گفت: امکان ندارد برای یک خودرو 2 کارت سوخت صادر گردد تاکنون ادعا های زیادی را بر این مبنا آنالیز نموده ایم، اما ممکن نیست. 2 حالت وجود دارد آن هم اینکه فردی خودروی خود را فروخته و خودروی جدید خریداری نموده است، اما کارت سوخت خودروی قبلی را تحویل خریدار نداده است حال کارت سوخت خود روی جدیدش را دریافت می نماید. این موضوع شاید به صورت اتفاقی نادر رخ دهد، اما به هیچ عنوان امکان سوء استفاده از آن برای کلاه برداری و دریافت مبلغ پست وجود ندارد.
وکیل زاده در خاتمه گفت: هم اکنون یک میلیون و 100 هزار کارت سوخت معوقه در باجه معطله پست وجود دارد که تنها 600 هزار کارت جدید و مربوط به سال جاری است و مابقی مربوط به کارت های سوخت صادر شده در سال 93 است.
سوال های متداول در دریافت کارت سوخت
محمد علی خطیبی نماینده سابق ایران در اوپک و کارشناس انرژی در گفت و گو با خبرنگار، با اشاره به ایراد های کلی طرح کارت سوخت، گفت: بعضی معتقدند ارائه بنزین با کارت سوخت مسائلی به همراه دارد که از جمله آن می توان به معطلی در صندلی ها اشاره نمود اما دیدی اشتباه است و قطعا مشکل زا نخواهد بود و این مورد در برابر آثار مثبتش قابل مقایسه نیست. با استفاده از کارت سوخت می توان 40 درصد در مصرف بنزین صرفه جویی کرد.
مدیر سابق امور بین الملل شرکت ملی نفت ایران بیان نمود: ارائه بنزین با کارت سوخت از مصرف بی رویه آن جلوگیری می نماید و حتی مصرف بنزین نیز بهینه و محدود می گردد، ضمن اینکه با این کار از قاچاق بنزین می توان جلوگیری کرد.
به گفته خطیبی، اکنون مقدار زیادی از مصرف بی رویه در راه قاچاق هدر می رود که آن هم به دلیل اختلاف قیمتی است که بین کشور ما و کشور همسایه وجود دارد، یعنی انرژی کشورمان به راحتی قاچاق می گردد، بنابراین این مصرف بهینه و کنترل مصرف بدون اینکه از نظر قیمت به مردم فشار بیاورد باعث می گردد که جلوی قاچاق هم گرفته گردد.
: سوخت گیری فقط با کارت سوخت مالک وسیله نقلیه
مسئله ای در روند سوخت گیری وجود ندارد
نماینده سابق ایران در اوپک بیان نمود: افرادی که طبق گذشته بنزین مصرف می کردند، همچنان مصرف نماینده معمولی هستند و افرادی که بی رویه بنزین مصرف می نمایند باید هزینه آن را پرداخت نمایند و با اجرای طرح کارت سوخت هم از قاچاق بنزین جلوگیری می گردد و هم به اقتصاد کشور یاری زیادی می گردد.
خطیبی با اشاره به رقم قاچاق سوخت، گفت: رقم قاچاق، رقمی قابل توجه است. بنزین و گازوئیل با زحمات زیادی فراوری می گردد اما برای اینکه به مردم فشار وارد نگردد با قیمت های مناسبی عرضه می گردد.
او اضافه کرد: این منابع برای مردم کشور است و برای کشور های همسایه نیست که بخواهند از این اختلاف قیمت استفاده نمایند. کنترل مصرف و عرضه بنزین، در مصرف بی رویه آن جلوگیری می نماید و به ویژه جلوی قاچاق را هم می گیرد که می تواند برای اقتصاد کشور بسیار مفید باشد، این رویه باید به طور جدی انجام و اعمال گردد.
حال باید منتظر ماند و دید که اهداف وزارت نفت در کنترل میزان مصرف سوخت و همچنین کاهش قاچاق سوخت ارزان به کشورهای همسایه تا چه حد پیروز و عملیاتی خواهد بود.
منبع: باشگاه خبرنگاران جوان