9 نکته درباره تغذیه شیرخواران

به گزارش وبلاگ رمزفا، 1) از خاتمه 6 ماهگی که غذای کمکی شروع می شود تا خاتمه 12 ماهگی، غذای اصلی شیرخوار شیر مادر است بنابراین تغذیه با شیر مادر به طور مکرر و برحسب تقاضا و تمایل او، قبل از هر وعده غذ ای کمکی، باید مورد توجه خاص قرار گیرد.

9 نکته درباره تغذیه شیرخواران

نویسنده: دکتر محمداسماعیل مطلق، متخصص بچه ها، دانشیار دانشگاه جندی شاپور

1) از سرانجام 6 ماهگی که غذای کمکی شروع می شود تا سرانجام 12 ماهگی، غذای اصلی شیرخوار شیر مادر است بنابراین تغذیه با شیر مادر به طور مکرر و برحسب تقاضا و تمایل او، قبل از هر وعده غذ ای کمکی، باید مورد توجه خاص قرار گیرد.

2) باید دادن غذای کمکی به شیرخوار را براساس برنامه خواب وی تنظیم کرد، مثلا برای شیرخواری که حدود ساعت 10 صبح از خواب بیدار می شود، می توان صبحانه را در همین ساعت و سایر وعده ها را در طول روز ادامه داد. حتی آخرین وعده غذای کمکی می تواند به ساعت های اولیه شب منتقل شود، البته در صورتی که شیرخوار هنوز بیدار باشد.

3) اگر منحنی رشد کودک خوب است و شیر مادر را هم خوب می خورد و میل به خوردن 5 وعده غذا ندارد، 4 وعده غذای کمکی هم کافی است.

4) از 8 ماهگی به بعد می توانید فرنی کودک را با آرد گندم یا نشاسته هم درست کنید. اگر برای تهیه فرنی از شیرهای استریل یا با ماندگاری طولانی مدت استفاده می کنید، نیاز به جوشاندن ندارند ولی باید دقت کنید که بعد از بازکردن در آنها، در یخچال نگهداری شوند. در این صورت تا 48 ساعت دیگر هم برای شیرخوار قابل استفاده خواهند بود. اما بعد از 48 ساعت، بهتر است یک قاشق از شیر را بجوشانید (آن را روی شعله قرار دهید تا بجوشد) و اگر دلمه نشد، استفاده کنید.

5) از ماه هشتم به بعد می توانید در هفته یک بار به جای گوشت برای تهیه غذای کودک از جگر گوسفند استفاده کنید. منابع غذایی غنی از آهن با جذب بالا عبارتند از: انواع جگر، دل و قلوه، گوشت قرمز، گوشت مرغ و سایر پرندگان به ویژه ران آنها، غذاهای غنی شده با آهن مثل آرد و ماکارونی. اگر به این مواد دسترسی نداشتید، منابع آهن با جذب کمتر را استفاده کنید. مانند زرده تخم مرغ، عدس، آرد نخودچی، سبزی هایی با برگ سبز تیره.

6) لازم است همراه با این مواد غذایی، منابع غذایی غنی از ویتامین C یا غذاهای گروه اول (غنی از آهن با جذب خوب) مصرف شود تا جذب آهن بالاتر برود.

7) منابع ویتامین C میوه های تازه مانند پرتقال، لیمو (انواع مرکبات)، انبه، هندوانه، طالبی، آناناس و سبزی های سبز مانند اسفناج، کلم پیچ و کلم بروکلی هستند.

8) از دیگر موارد مورد نیاز شیرخواران، روی است. از منابع روی می توان به انواع جگر، دل و قلوه، گوشت حیوانات، پرندگان و ماهی ها، زرده تخم مرغ، دانه های کامل غلات و حبوبات و انواع مغزها اشاره کرد. البته شیر مادر هم از منابع روی به تعداد می رود که با میزان روی کم ولی جذب بسیار خوب است.

9) به تدریج از ماه یازدهم به بعد از غذای خانواده (قبل از افزودن نمک و ادویه های تند) به کودک بدهید. به شرط این که این غذاها انرژی و مواد مغذی لازم را داشته باشند و با پشت قاشق کاملا نرم شوند.

منبع : هفته نامه سلامت

منبع: راسخون

به "9 نکته درباره تغذیه شیرخواران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "9 نکته درباره تغذیه شیرخواران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید