درمان اسپاسم و گرفتگی عضلات

به گزارش وبلاگ رمزفا، تا حالا پیش آمده است که ناگهان ماهیچه های بدنتان بگیرد؟ این گرفتگی عضلات می تواند موقع ورزش و یا هنگام خواب رخ دهد. در این هنگام عضلات ساق پا و یا ران، ناگهان سفت، خشک و شدیدا دردناک می گردد. در این هنگام شما دچار گرفتگی عضلانی(گرفتگی ماهیچه های بدن) شده اید.

درمان اسپاسم و گرفتگی عضلات

گرفتگی عضلات چیست؟

گرفتگی عضلات زمانی رخ می دهد که بطور ناگهانی یک و یا چند عضله شما دچار انقباض و کشیدگی می شود.

اگر تاحالا بطور ناگهانی هنگام دویدن و یا در خواب دچار گرفتگی عضلات، شده باشید، پس می دانید که چقدر دردناک و آزاردهنده است.

هرچند عموما گرفتگی عضلات خطرناک نیست، اما درد آن آزاردهنده می باشد و می تواند بطورموقت استفاده از ماهیچه را غیرممکن نماید.

بعلاوه گرفتگی عضلات پا و ساق پا، سایر ناهیچه ها همانند ماهیچه های کمر، دست ها، شکم و … نیز دچار گرفتگی می شوند.

ورزش طولانی مدت و یا کارهای فیزیکی در هوای داغ، ممکن است باعث گرفتگی عضلات شود.

بعضی داروها و بعضی از بیماری خاص می توانند باعث گرفتگی عضلانی شوند. عموما امکان درمان گرفتگی عضلات در خانه و با روش های خانگی ممکن می باشد.

دلایل گرفتگی عضلانی کدام اند؟

استفاده بیش از حد از ماهیچه ها، کم آبی بدن، کشیدگی ماهیچه ها و یا حتی زیاد قرار گرفتن در یک حالت برای مدت طولانی، می تواند باعث گرفتگی ماهیچه ها شود. بااینحال در خیلی از موارد دلیل گرفتگی عضلات معلوم نیست. هرچند بیشتر انواع گرفتگی عضلانی بی خطر هستند، بعضی از این گرفتگی ها می تواند مربوط به مسائلی همانند:
گردش خون ناکافی
تنگ شدن رگهای خونرسان به پاها می تواند باعث درد ماهیچه ها در ورزش شود. این گرفتگی ها عموما بعد از توقف ورزش متوقف می شوند.
فشار بر اعصاب
فشار آمدن برروی اعصاب درون ستون فقرات نیز می تواند باعث درد و گرفتگی شود. راه رفتن منعطف می تواند به بهبود درد و فاصله انداختن بین دفعات گرفتگی یاری نماید.
کمبود موادمعدنی
پتاسیم، کلسیم و یا منیزیم کم در رژیم غذایی شما، می تواند باعث گرفتگی عضلات پا شود. داروهای دیروتیک هم که عموما برای فشار خون بالا تجویز می شوند، قادر به محروم کردن بدن از این مواد معدنی می باشند.

بعلاوه داروهایی که می توانند باعث گرفتگی عضلانی شوند، شامل:

فوروزماید (furosemide)، هیدروکلروتیازید (hydrochlorothiazide) و سایر داروهای دیوریتیک که برای کاهش آب بدن استفاده می شوند.

دونپزیل (donepezil) که برای درمان آلزایمر استفاده می شود.

نئوستیگمین (neostigmine) که برای درمان میاستنی گراویس استفاده می شود.

نیفدیپین (nifedipine) که برای درمان آنژین و فشارخون بالا استفاده می شود.

رالوکسیفن (raloxifene) که برای درمان پوکی استخوان استفاده می شود.

تربوتالین، پروونتیل و ونتولین که برای درمان آسم استفاده می شوند.

تولکاپن که برای درمان بیماری پارکینسون استفاده می شود.

داروهای استاتین از قبیل روزاواستاتین، فلوواستاتین، آتروواستاتین، لواستاتین، پراواستاتین و سیمواستاتین که برای درمان کلسترول بالای خون استفاده می گردند. 1

علائم گرفتگی عضلات

علائم اصلی اسپاسم عضلات بسته به محل آسیب یا بیماری زمینه ای معمولاً شامل کمر درد حاد یا درد گردن بوده، که همراه با احساس سفت شدن شدید عضله که ممکن است در دوره هایی از چند ثانیه تا چند دقیقه رخ دهند، می باشد.

درد و سختی در واقع با دو منظور ایجاد می شود: برای اعلام وجود یک مشکل و برای محافظت از بافت و ساختارهای متاثر در مقابل آسیب بیشتر به وسیله محدود کردن حرکت. علائم غالباً پس از یک فعالیت فیزیکی بصورت ناگهانی ظاهر شده و معمولاً پس از یک دوره استراحت آرام می شوند.

پیشگیری از آسیب مجدد گرفتگی عضلات

برای جلوگیری از آسیب مجدد به کمر یا گردن و پرهیز از بازگشت مجدد گرفتگی دردناک عضلات این امر مهم است که قدرت و انعطاف پذیری عضلات، تاندون ها و رباط هایی که پشتیبان کمر و ستون فقرات هستند را ساخته و آن را حفظ کرد.

این کار به وسیله روش های زیر امکان پذیر است:

تمرینات قلبی عروقی منظم با شدت پایین که اثر نامطلوبی بر کمر نمی گذارند و فشار زیادی بر مفاصل وارد نمی نمایند، از جمله دوچرخه سواری، پیاده روی یا شنا.

اگر ورزش در فضای باز ممکن نباشد، استفاده از تردمیل، اسکی فضایی یا دوچرخه ثابت را در نظر بگیرید.

این دستگاه ها تقریباً در تمام باشگاه های ورزشی یافت می شوند، و یا می توانید آنها را برای استفاده در خانه بخرید.

تمرینات تقویتی هسته بدن- با تنظیم و تقویت عضلات شکم و کمر، می توانید یک کرست طبیعی به منظور تامین تکیه گاهی برای ستون فقرات خود ایجاد کنید.

تمرینات کششی ملایم برای بهبود و حفظ انعطاف پذیری. تمرینات کششی بعلاوه به حفظ جریان خون مناسب برای عضلات یاری می نمایند.

درمان گرفتگی عضلات

ماساژ درمانی
این درمان شامل اعمال کردن فشار یا لرزش بر بافت های نرم بدن از جمله عضلات، بافت های همبند، تاندون ها، رباط ها و مفاصل است.

استفاده از فشار در عمق بافت و یا حرکات ضربه ای سطحی بیشتر در کل یا بخشی از بدن برای شل کردن عضلات، کنترل درد، بهبود گردش خون و تسکین فشار و تنش موثر می باشد.

ورزش درمانی
در طول این روش، غالباً درمان های متفاوتی از جمله اعمال گرما و سرما،اولتراسوند، آب درمانی و ماساژ ترکیب شده تا درد و سفتی عضله کاهش داده شود.

درمان با امواج فراصوت شامل عبور دادن حسگر دستگاه بر روی ناحیه دردناک، انتقال امواج صوتی با فرکانس بالا یا پایین به عمق عضلات، گرم کردن آنها و افزایش جریان خون است.

انجام تمرین ها و حرکات کششی نیز ممکن است برای افزایش قدرت و دامنه حرکت در کنار آموزش شرایط صحیح قراگیری بدن و استراحت توصیه شود.

طب سوزنی
این روش شامل قرار دادن سوزن های بسیار نازک فلزی ضد زنگ در داخل پوست در محل های خاص که گمان می شود مرتبط با اندام های مشخص و ساختارهای آناتومیک در داخل بدن از جمله ستون فقرات هستند، می باشد.

در حالی که تئوری چگونگی کارکرد طب سوزنی به وسیله مطالعات مدرن تایید نشده است، اما بر اساس یک نظریه سوزن ها انتقال دهنده های عصبی سرکوب نماینده درد را تحریک می نمایند و سبب کاهش التهاب، افزایش گردش خون، کاهش تنش عضلانی و در نهایت تسکین درد می شوند.

کایروپراکتیک
این روش مراقبتی برای پیشگیری و درمان کمر درد و سایر مسائل سلامتی به وسیله اصلاح نااندازهی، یا دررفتگی در ستون فقرات با اندازه کردن دستی ستون فقرات که جزء اصلی در کایروپراکتیک است، استفاده می شود.

سایر روش های کایروپراکتیک شامل تحریک عضله، تحریک الکتریکی عصب از راه پوست (TENS)، امواج فراصوت و یا یخ و گرما درمانی می باشد.

این روش بعلاوه ممکن است با ورزش درمانی، حرکات کششی و ماساژ ترکیب شود.

استفاده از مهاربند خارجی
استفاده کوتاه مدت از بریس یا کرست نرم می تواند با بی حرکت نگه داشتن بافت های ملتهب یا ساختارهای ستون فقرات به بهتر شدن گرفتگی عضلات یاری کند. بریس در صورتی که بطور صحیح پوشیده شود می تواند سبب تسکین درد و تامین گرما، راحتی و ایجاد تکیه گاه شود (برای بستن صحیح آن با پزشک خود مشورت نمایید). اما برای مدت زیاد به این نوع تکیه گاه خارجی وابسته نشوید- در صورتی که اجازه دهید وظیفه عضلات شما را انجام دهد به تدریج آنها را ضعیف نموده و امکان آسیب مجدد را راحت تر می نماید.

رادیوفرکوانسی و تکارتراپی

پلاسما وان

تزریقات تخصصی میوفاسیال ریلیز

استفاده از تکنیک های دستی .2

درمان گرفتگی عضلات در خانه

با این روش های ساده خانگی گرفتگی عضلات را درمان کنید،در ادامه به بعضی از این درمان های خانگی می پردازیم.
کاهش گرفتگی عضلات با دوش داغ
وان گرم یا دوش داغ می تواندموجب کاهش گرفتگی عضلات شود. گرما موجب برطرف گرفتگی عضلانی و تسکین آنها خواهد شد.
کاهش گرفتگی عضلات با کمپرس سرد یا گرم
یک کیسه یخ را روی ناحیه مبتلا به مدت 10 دقیقه یا به مدت قرمز شدن موضع مالش دهید تا به شل شدن و برطرف گرفتگی عضلات یاری کند.

قرمزی موضع به دلیل این است که سلول های قرمز خون موجب گرمی عضلات می شوند.

کمپرس گرم یا استفاده از یک حوله گرم یا پتوی برقی موجب تحریک جریان خون موضع و برطرف گرفتگی عضلات می شود.

رژیم غذایی سالم برای درمان گرفتگی عضلات
ممکن است کمبود یک ماده غذایی در بدن موجب گرفتگی عضلانی شود. پتاسیم و کلسیم از مواد معدنی هستند که می توانند موجب گرفتگی عضلات شوند.

اضافه کردن این مواد غذایی به سفره خانواده تان وگرفتن یک برنامه غذایی متعادل ازپزشک می تواند در درمان عضلات گرفته بسیار موثر باشد.

مواد غذایی سرشار از کلسیم مانند ماست و شیر و مواد غذایی غنی از پتاسیم نظیرموز و سیب زمینی است.

کاهش گرفتگی عضلات با چای بابونه
برای کاهش گرفتگی عضلات مصرف حداقل 5 فنجان چای بابونه در روز بسیار یاری نماینده می باشد زیرا چای بابونه حاوی یک نوع اسید آمینه به نام گلیسین است که به آرامش عضلات یاری می نماید.
برطرف گرفتگی عضلات با عسل
عسل می تواند در برطرف گرفتگی عضلات موثر باشد، مصرف 2 قاشق چایخوری عسل با غذا، باعث جلوگیری ازگرفتگی های عضلات ساق پا می شود.
خردل یا آب نمک راهی برای برطرف گرفتگی عضلات
یک قاشق خردل یا کمی آب نمک را برای برطرف گرفتگی عضلات با یکدیگر مخلوط کنید و نوش جان بفرمایید.
سرکه سیب درمانی برای گرفتگی عضلات
سرکه سیب یک منبع غنی از پتاسیم است. یک قاشق چایخوری عسل، 2 قاشق چایخوری سرکه سیب و آب گرم را با یکدیگر مخلوط کنید و بنوشید.
کاهش گرفتگی عضلات با ویتامین ب کمپلکس
مکمل های ویتامین ب کمپلکس موجب کاهش گرفتگی عضلات می شود اما هنوز تحقیقات بیشتری برای اثبات این موضوع ضروری است. 3

پی نوشت:

1.www.rastineh.com

2.www.darmanedard.ir

3.www.namnak.com

منبع: راسخون

به "درمان اسپاسم و گرفتگی عضلات" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "درمان اسپاسم و گرفتگی عضلات"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید