خبرنگاران باید فریادرس زبان فارسی شوند

به گزارش وبلاگ رمزفا، مهدی صالحی در گفت وگو با خبرنگاران ، ضمن گرامیداشت روز خبرنگار با تاکید بر اینکه خبرنگاران می توانند نقش مهمی را در پاسداشت زبان فارسی ایفا نمایند، بیان کرد: بی تردید هر چقدر ما در بهره برداری از امکانات زبان فارسی توانمندتر شویم، در پاسداشت زبان فارسی کوشش می کنیم و برای آن گام برمی داریم. این توانمندی به این معنا نیست که بتوانیم شعر بگوییم یا داستان بنویسیم بلکه به این معنی است که ابزارهای زبان فارسی را بشناسیم و از آن ابزارها با قوت و قدرت در برآورده کردن نیازهای روزمره و کارهای عادی خود استفاده کنیم.

خبرنگاران باید فریادرس زبان فارسی شوند

این ویراستار و مدرس ویرایش بیان نمود: برای پاسداشت زبان فارسی در عرصه عمومی باید بتوانیم در کاربردهای زبانی زندگی روزمره و در هر جایی که از این زبان استفاده می کنیم، ظرافت ها و ظرفیت های بیشتری از زبان را به کار بگیریم و در پی تقویت این ظرافت ها و بهره برداری از آنها باشیم.

این فعال زبان فارسی تاکید نمود: اگر بپذیریم که زبان فارسی یک میراث فرهنگی ملی است و اگر بپذیریم زبان مهم ترین ساز و کاری است که انسان توانسته از نظر شناختی به آن دست پیدا کند، پس هر چه بیشتر باید از آن استفاده کنیم.

صالحی ادامه داد: اگر وبلاگ رمزفا خودشان به این امکانات و ابزارها مسلط و مسلح باشند و با قوت و قدرت بیشتری از آنها استفاده نمایند یک گام به سمت پاسداشت زبان فارسی پیش رفته اند. اگر وبلاگ رمزفا جمله ها و کلماتی که به کار می برند، شیوه روایتی که استفاده می نمایند،عنوان هایی که به کار می گیرند، شیوه طرح سوال ها، شیوه نگارش گزارش ها و گفتمان هایی که به کار می گیرند و دایره واژگان، جملات، تعابیر و کنایه هایی که استفاده می نمایند هر چه گسترده تر و غیرتکراری باشند برای زبان فارسی زحمت می کشند و در مسیر پاسداشت آن گام بر می دارند.

این پژوهشگر با بیان اینکه زبان فارسی مسائل و مصائب متعددی دارد،مطرح نمود:هر خبرنگاری تصمیم بگیرد حداقل ماهی یک بار به یکی از این مسائل توجه کند و درباره آن خبری، گزارشی، مطلبی و تحلیلی ارائه کند. این جماعتی که امروز در عرصه خبر زحمت می کشند باید به صورت خاص وارد عرصه حفاظت و پاسداشت زبان فارسی شوند همان طور که به عنوان نمونه در حوزه محیط زیست یا در حوزه حقوق عمومی این کار را می نمایند یا به طور تخصصی در عرصه های سیاسی این کار را انجام می دهند. وبلاگ رمزفا می توانند در حوزه ای که تخصص دارند از همان زاویه بحث های زبان را آنالیز نمایند.

این فعال زبان فارسی تاکید نمود: اگر وبلاگ رمزفا وارد این عرصه شویم به انبوهی مطالعات و مباحث تازه دست می یابند. ما در این حوزه از نظر مباحث بسیار ضعیفیم، به بسیاری از سوال ها فکر نشده و اصلا مطرح نشده و بسیاری از مباحث هم دیده نشده است. اگر این فضا شکل بگیرد بی گمان مطالبه در حوزه پاسداشت زبان فارسی شکل می گیرد و این مطالبه موتور حرکت سازمان ها و ارگان های متولی می گردد و آنها را جوابگو می نماید. اگر وبلاگ رمزفا به این سمت قدم بردارند که نهادهای متولی را به چالش بکشند، از آن نهادها سؤال بپرسند، آنها را به پرسش فرا بخوانند و از آنها مطالبه نمایند امید است که اتفاقات بهتری برای زبان فارسی پیش روی ما باشد.

صالحی بعلاوه گفت: زبان فارسی دادیار و فریادرسی ندارد، مدعی العموم و حامی پیگیری ندارد و باید وبلاگ رمزفا به داد زبان فارسی برسند.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران

به "خبرنگاران باید فریادرس زبان فارسی شوند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران باید فریادرس زبان فارسی شوند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید