تکیه معاون الملک ، بازی رنگ و نور در زیباترین تکیه ایران

به گزارش وبلاگ رمزفا، کرمانشاه به علت جای دادن بسیاری از کتیبه های تاریخی و جاذبه هایی با قدمت هزاران سال، یکی از مهم ترین مقاصد گردشگری تاریخی در ایران است. یکی از این جاذبه های مهم تاریخی که رنگ مذهبی نیز دارد ، تکیه معاون الملک است. تکیه ای که از نظر زیبایی در معماری و جزئیات لقب مینیاتوری ترین تکیه تاریخ را به خود اختصاص داده است. در این مطلب از خبرنگاران با جلوه های زیبایی این تکیه بیشتر آشنا خواهید شد.

تکیه معاون الملک ، بازی رنگ و نور در زیباترین تکیه ایران

تکیه معاون الملک ، شاهد یک قرن روایت

تکیه معاون الملک | از جاهای تماشای کرمانشاه

تابلو، نام خیابان را حداد عادل نشان می دهد. اما هنوز مردم محله و قدیمی ها این خیابان قدیمی و معتبر را با نام آبشوران می شناسند. از هر عابری سراغ تکیه را بگیرید راه در انتهای خیابان را به شما نشان می دهد. جایی که یک گودی در خیابان ایجاد شده و باید برای رسیدن به آن چند پله را پایین بروید. کافی است که قدم به حیاط تکیه بگذارید تا تصویری تازه از بناهای مذهبی در فکر شما نقش ببندد. تکیه معاون الملک به علت معماری بی نظیر و استفاده از ریزه کاری های زیبای معماری ایرانی توانسته به جاذبه ای پر هوادار در شهر قدیمی کرمانشاه تبدیل گردد. این تکیه 115 ساله داستان های روایی و مذهبی بسیاری را در طول عمر خود دیده و از مهم ترین بناهای شهر است.

چرا تکیه ها در سرگذشت اعتقادی محبوب اند؟

برخلاف تصور واژه ی تکیه ریشه ای عربی ندارد. هرچند شناسایی ریشه و پایه این کلمه با نظرات متفاوتی همراه است اما زبان شناسان بیشتر معتقدند که این کلمه از زبان گویش کردی استخراج شده است. به هر حال این واژه در فرهنگ دهخدا به معنای اعتماد کردن و اتکا برای آسایش است و در تاریخ محلی برای اسکان زائران یک شهر بوده است. در طول زمان و با تغییرات فرهنگی تکیه ها به دسته ای از حسینیه ها تبدیل شد. با این تفاوت که علاوه بر اجرای مراسم های مذهبی و سوگواری مراسم های آیینی مانند تعزیه نیز در آن برگزار می شد. یکی از تفاوت های معماری حسینیه و تکیه نیز در این است که تکیه ها سکویی برای اجراهای مراسم داشتند. به علاوه اتاقک هایی دورتادور حیاط وجود دارد که سند روایت اسکان زائران را محکم تر می نماید.

معماری تکیه، بوم نقاشی معماران ایرانی

تکیه معاون الملک | بوم نقاشی معماران ایرانی

تکیه معاون الملک در سال 1282 ساخته شد. اما بنای اولیه قربانی مبارزات مشروطه شد. به آتش کشیده شدن تکیه باعث شد تا بخش زیادی از آن آسیب ببیند. پس از آن حسن خان معاون الملک با یاری حسین نقاش تهرانی، حسین کاشی پز تهرانی و سید ابوالقاسم مانی آغاز به بازسازی بنا کردند و اثری هنری و رنگارنگ در فرهنگ و تاریخ بناهای ایرانی را به وجود آوردند.

کاشی کاری ، چاشنی رنگ در دیوارها

یکی از مهم ترین دلایل محبوبیت این تکیه نزد گردشگران کاشی کاری های آن است.تصور اینکه این سبک از کاشی کاری حدود یک قرن پیش اجرا شده دور از باور است. کاشی های هفت رنگ و نقاشی شده ای که در حیاط تکیه به کار برده شده دارای روایت های مذهبی و تاریخی فرق دارد. این روایت ها که با رنگ های طبیعی تصویر شده شامل صحنه هایی از کربلا ، جنگ های پیامبر و امام علی(ع) است. به علاوه در برخی از قسمت ها تصاویر بعی از پادشاهان ایرانی هم به چشم می خورد.

شیشه های رنگی ، نماد اصالت ایرانی

هنر ارسی سازی یکی از نمادهای معماری ایرانی است. ارسی ، پنجره های مشبکی با قاب چوبی است که بنا به سلیقه معمار می تواند شیشه های رنگی داشته باشد. این حسن سلیقه را می توان به سادگی در تکیه معاون الملک دید. پنجره های ارسی هم نمای زیباتری به بنا بخشیده و هم اگر داخل تکیه قرار بگیرید بازی نور و رنگ را به ساده ترین و زیباترین حالت خود خواهید دید. البته این پنجره ها تنها کاربری زیبایی ندارند. در گذشته به علت استفاده بیشتر از نور خورشید این سبک از پنجره مرسوم بود و به علاوه رنگی بودن شیشه ها هم تابش مستقیم نور را کاهش می داد و هم محافظی برای حریم داخلی بنا بود.

بخش های مختلف تکیه معاون الملک

این بنای پر رفت و آمد تاریخی دارای بخش های مختلفی است که هرکدام کاربری متفاوتی داشته اند. این تقسیم بندی نشان دهنده نقشه درست و کارآمد تکیه در گذشته است.

حسینیه ، ورودی تکیه

صحن کوچکی که از همان ابتدای ورود با آن روبرو می شویم حسینیه است. دورتادور این محل را حجره های کوچک احاطه نموده است و مردم برای مراسم هایی مانند سینه زنی در این محل گرد هم می آمدند.

زینبیه ، بخشی برای خانم ها

این بخش کوچک تر از حسینیه است و با راهروی کوچکی به آن متصل شده است. در گذشته زینبیه محلی برای تجمع خانم ها و عزاداری آنان بود.

عباسیه ، صحن وسیع معاون الملک

وسیع ترین بخش تکیه است که محلی برای تجمع مردم و مشاهده مراسم ها بود. دورتادور این صحن با کشی های هفت رنگ تزئین شده و اوج زیبایی کاشی کاری را در آن می توان دید.

موزه ها ، آلبومی از تاریخ در تکیه

اگر به بازدید از این تکیه زیبا رفتید، حتما به موزه های آن نیز سر بزنید. دو موزه در بخش عباسیه قرار گرفته اند؛ موزه مردم شناسی کرمانشاه که روایت گر فرهنگ ، شغل و دربردارنده اشیای تاریخی استان کرمانشاه است و دیگری موزه پوشاک و زیورآلات کرمانشاه که آلبومی بی نظیر و رنگارنگ از پوشش و زیورآلات دست ساز و محلی اقوام مختلف کرمانشاه است.

از این بنای نمونه با معماری اصیل و زیبای ایرانی تماشا کنید و تجربه ناب این دیدا را با ما به اشتراک بگذارید.

منبع:سـفـرزون

منبع: دیجیاتور

به "تکیه معاون الملک ، بازی رنگ و نور در زیباترین تکیه ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تکیه معاون الملک ، بازی رنگ و نور در زیباترین تکیه ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید