تصاویر ، 10 فیلم برتر ژان لوک گدار ، تکرار زیبای آنا کارینا و ژان پل بلموندو در برترین فیلم های فرانسوی

به گزارش وبلاگ رمزفا، فیلم از نفس افتاده با بازی جین سیبرگ و ژان پل بلموندو برای ما مشهورترین فیلم ژان لوک گدار است، اما شاید کمتر درباره فیلم هایی چون آخرهفته، زن زن است و آلفاویل شنیده باشیم. در ادامه 10 فیلم برتر این کارگردان فرانسوی معرفی شده است.

تصاویر ، 10 فیلم برتر ژان لوک گدار ، تکرار زیبای آنا کارینا و ژان پل بلموندو در برترین فیلم های فرانسوی

به گزارش وبلاگ رمزفا، ژان لوک گدار فیلمساز فقید، یکی از تاثیرگذارترین کارگردانان زمان خود است. او نه تنها به عنوان یکی از استادان بزرگ سینمای مدرن، و پیشگام سینمای موج نوی فرانسه به شمار میرود، بلکه می توان او را در طول تاریخ سینما و فراتر از آن، الهام بخش دانست. از اولین فیلم های کوتاهش در میانه دهه 1950، تا آخرین فیلم بلندش در سال 2018 به نام کتاب تصویر (The Image Book)، گدار همیشه به شیوه ای متفاوت نسبت به هم نسلان و شاگردانش عمل نموده است.

گدار با شروع در مقام منتقد سینما، عصر جدیدی از فیلمسازی را همراه با هم مسلکان موجی نوی فرانسوی خود شروع کرد. کسانی که با سبک های متمایز خود در مدیوم سینما، باور نداشتند که اعتبار کارگردان فیلم، کمتر از نویسنده اثر است.

  • تصاویر | قاب هایی متفاوت از زندگی و آثار ژان لوک گدار | کارگردانی که سنت های هالیوود را به چالش کشید
  • واکنش ها به درگذشت ژان لوک گدار | رئیس جمهور فرانسه : نگاه یک نابغه را از دست دادیم

10 فیلم از برترین فیلم های گدار به انتخاب مجله انگلیسی far out را در ادامه ببینید:

10. فیلم دو یا سه چیز که درباره او می دانم (Two or Three Things I Know About Her)، فیلمی محصول 1967 که به شکلی مستندگونه به پاریس دهه 1960 می پردازد و نقدی است بر مصرف گرایی، جنگ ویتنام و بی معنایی وجودی.

9. فیلم زن زن است (A Woman Is a Woman) محصول 1961 سومین فیلم بلند گدار، به سبک موزیکال و ادای دینی به موزیکال های امریکایی و اولین فیلم با فیلمبرداری رنگی او و احتمالا دومین همکاری آنا کارینا و ژان پل بلموندو است.

8. فیلم از نفس افتاده (Breathless) محصول 1960 اغلب به عنوان یکی از بزرگترین دستاوردهای گدار نام برده می گردد. این فیلم با بازی جین سیبرگ و ژان پل بلموندو، یکی از مشهورترین آثار گدار است، اما برترین و پخته ترین فیلم او نیست. نمی دونم چی بگم. بگم خشنودم چون آزاد نیستم یا آزاد نیستم چون خشنود نیستم؟ پرسشی که شخصیت پاتریشیا (جین سیبرگ) در این فیلم از شخصیتی دیگر و در واقع از خودش می پرسد، درونمایه اصلی نخستین فیلم بلند ژان-لوک گدار است.

7. فیلم مذکر مونث (Masculin Féminin) محصول 1966، با بازی ژان پیر لئو و شانتال گویا، به جوانان دهه 1960 می پردازد. این فیلم که به سبک های بصری آوانگارد فیلمبرداری شده، داستان یک جوان ایده آلیست را دنبال می نماید که عاشق یک ستاره پاپ خودشیفته می گردد.

6. فیلم گذران زندگی (Vivre sa vie) محصول 1962، با بازی آنا کارینا، در دوره اوج درخشش این بازیگر ساخته شده است. این فیلم روایت ماجرای یک هنرپیشه مشتاق است که رویاهایش زیر بار واقعیت های تلخ زندگی مدرن خرد می شوند.

5. فیلم دسته جداافتاده ها (Band of Outsiders)، درام جنایی محصول 1964 حتی بیشتر از فیلم از نفس افتاده، مصداقی از آن تعریف آزادی سینمایی است. گدار به وسیله یک داستان ساده و مجذوب کننده درباره کوشش سه جوان برای ارتکاب به سرقت، تفسیری کاملا تازه از ژانر گانگستری ارائه می دهد.

4. فیلم آلفاویل (Alphaville) محصول 1965، یکی از بزرگ ترین و غیرمعمول ترین فیلم های علمی تخیلی قرن گذشته است. آلفاویل گدار یکی از آن جواهرات سینمایی نادری است که با ایجاد حسی در مخاطب به جای قرار دادن او در معرض پیچیدگی های این ژانر، دنیایی غیرعادی برای او می سازد.

3. فیلم تحقیر (Contempt) محصول 1963 با بازی برژیت باردو، زندگی کافکایی فیلم نامه نویسی را روایت می نماید که برای اقتباسی از اودیسه هومر، به وسیله یک تهیه کننده نفرت انگیز امریکایی استخدام می گردد تا با فریتز لانگ همکاری کند.

2. فیلم پیرو خله (Pierrot le Fou) محصول 1965، یکی از محبوب ترین فیلم های گدار است. در این فیلم شاهد بازی زیبای ژان پل بلموندو و آنا کارینا هستیم که در پی فرار از قید و بندهای دنیای خود، با ماشین مرد مرده ای به دل بیابان می زنند.

1. فیلم آخر هفته (Weekend) محصول 1967، فیلمی کمدی آخرالزمانی است که جامعه ای حریص و طمع کار را به تصویر می کشد که به سرعت به سوی هرج ومرج حرکت می نماید. هیچ شاهکاری وجود ندارد که بهتر از این فیلم نشان دهد که گدار واقعا کیست. یکی از دشوارترین و در عین حال پرارزش ترین سفرهای سینمایی که به وسیله استاد فرانسوی ساخته شده و بدون شک یکی از برترین فیلم های موج نو فرانسه است.

منبع: همشهری آنلاین

به "تصاویر ، 10 فیلم برتر ژان لوک گدار ، تکرار زیبای آنا کارینا و ژان پل بلموندو در برترین فیلم های فرانسوی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تصاویر ، 10 فیلم برتر ژان لوک گدار ، تکرار زیبای آنا کارینا و ژان پل بلموندو در برترین فیلم های فرانسوی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید