اوتیسم؛ اتفاقی ناگوار که می تواند به شکوفایی فرد منجر گردد

به گزارش وبلاگ رمزفا، خبرنگاران (ایبنا) اوتیسم؛ اختلالی که پیش از سه سالگی در بچه ها خود را نشان می دهد و اگر والدین نسبت به آن آگاهی کافی نداشته باشند، منجر به بروز مسائل حاد رفتاری و ارتباطی فرد مبتلا در جامعه می گردد. لازم به ذکر است؛ بچه ها اوتیسمی دنیا را نسبت به سایرین متفاوت می بینند، می شنوند و احساس می نمایند. اگر فردی مبتلا به اوتیسم باشد، در تمام عمر این اختلال را خواهد داشت. اوتیسم بیماری نیست و نمی تواند درمان گردد. اغلب بچه ها اوتیسمی دچار خیال پردازی و توهم هستند و این ویژگی اساسی هویت آن هاست.

اوتیسم؛ اتفاقی ناگوار که می تواند به شکوفایی فرد منجر گردد

در این میان کری کریئلو در کتاب دوشنبه چه رنگی است؟ به مخاطبان می گوید چگونه اوتیسم باعث تغییرات مثبت در یک خانواده شد. وی در وبلاگ شخصی اش نوشته است؛ روزی پسرم جک از من پرسید دوشنبه چه رنگی است؟ با خود فکر کردم آیا می توان رنگ ها را به روزها اختصاص داد؟ جک هر روز این پرسش را از من داشت و من فهمیدم که باید هر روز رنگی داشته باشد. همواره تربیت پنج کودک برای بیشتر والدین به میزان کافی چالش برانگیز است؛ اما وقتی یکی از آنها با اختلال طیف اوتیسم تشخیص داده گردد، زندگی کمی آشفته تر می گردد. نویسنده به وسیله ناملایمات خنده دار، بینش صادقانه و نامه های صمیمانه به فرزندانش، زیبایی و شگفتی تربیت کودکی را به خوانندگان کتابش نشان می دهد که از دریچه دیگری به دنیا نگاه می نماید. در نهایت می خواهد بگوید که اوتیسم چگونه خانواده اش را به سمت بهترشدن تغییر داد.

لازم به ذکر است؛ این اثر از سوی مهرداد پورشیرازی و بهاره بنی کریمی، به وسیله انتشارات ارجمند راهی بازار کتاب شده است.

مهرداد پورشیرازی، مترجم کتاب دوشنبه چه رنگی است؟ در گفت وگو با خبرنگار ایبنا درباره این اثر می گوید: کتاب دوشنبه چه رنگی است؟ روایتی صادقانه و اغلب طنزآمیز در خصوص وجود یک کودک مبتلا به اوتیسم در خانواده است. اختلال طیف اوتیسم که در سال های اخیر مورد توجه بیشتری در ایران قرار گرفته است، تعداد قابل توجهی از بچه ها را در دنیا به خود گرفتار می سازد. با توجه کم توانی های شدید و سایر مسائل ناشی از اوتیسم، نگهداری بچه ها مبتلا به این اختلال موجب واردآمدن فشار زیادی بر خانواده می گردد. هدف از ترجمه اثر این بوده است که روایت دقیق و مستندی را از این اختلال ترجمه نموده و به مخاطبان فارسی زبان ارائه کنیم.

لازم به ذکر است؛ بیشتر بچه ها مبتلا به اوتیسم همواره با دیگران مسائل ارتباطی دارند؛ اما تشخیص و کنترل زودهنگام به بچه ها مبتلا به اوتیسم یاری می نماید تا از پتانسیل خود به صورت کامل تر برای داشتن زندگی بهتر استفاده نمایند.

پورشیرازی با اشاره به مخاطبان اصلی این اثر معتقد است؛ مخاطبان اصلی این کتاب سه دسته هستند: نخست، مادران و سایر اعضای خانواده بچه ها مبتلا به اوتیسم؛ زیرا این کتاب با نگاهی دقیق و بی طرفانه، نکات مثبت و منفی ناشی از وجود یک کودک مبتلا به اوتیسم را در خانواده توضیح می دهد و مطالب مفیدی را در خصوص خصوصیات و نحوه رفتار با این بچه ها به مخاطبان می آموزد. دوم، دانشجویان و متخصصان روان شناسی بالینی، تربیتی، بچه ها استثنایی و سایر رشته های مربوطه؛ زیرا این کتاب مطالبی را به مخاطب تخصصی یاد می دهد که نمی توان آن را در کتاب های تشخیصی و درمانی یافت. تجربه ناشی از زندگی با یک کودک اوتیسم، در شناسایی و یاری به او بسیار لازم است و حال اینکه نمی توان با مطالعه کتاب های آکادمیک به چنین تجربه ای رسید. سوم، تمامی مخاطبان اهل مطالعه ای -که از خواندن داستان ها و خاطرات شیرین لذت می برند- می توانند از لذت مطالعه این کتاب بهره مند شوند.

وی درباره اهمیت عمومی سازی دانش در باب اوتیسم می گوید: افزایش توجه مخاطبان ایرانی به موضوع اوتیسم را بایستی به فال نیک گرفت. در گذشته، بسیاری از دانشجویان روان شناسی هم درک چندانی از ماهیت اختلال اوتیسم نداشتند؛ اما در حال حاضر مخاطبان عمومی هم از این اختلال حرف می زنند و بعضی هم نگرانند که اگر چنین فرزندی را در خانواده داشته باشند، چه باید بنمایند؟ متأسفانه اطلاعات نادرستی از اختلال اوتیسم در جامعه ایران وجود دارد و موجب شکل گیری برداشت مبهمی از این اختلال شده است؛ ولی انتظار می رود با مطالعه کتاب دوشنبه چه رنگی است؟ برداشت صحیح تری جایگزین مطالب نادرست موجود در جامعه گردد.

به گفته این مترجم، وقتی کودکی مبتلا به اختلال اوتیسم در خانواده ای به دنیا بیاید، دیگر شرایط آن خانواده هرگز به حالت قبلی باز نخواهد گشت؛ چرا که این اختلال فشار طاقت فرسایی را بر کودک مبتلا و سایر اعضای خانواده وی وارد می نماید؛ اما اگر بگوییم تولد کودک مبتلا به اوتیسم در یک خانواده به معنای بدبختی و مصیبت زدگی اعضای خانواده است، انصاف را زیر پا گذاشته ایم. اوتیسم هم تنها یک اتفاق ناگوار است؛ اما همین اتفاق ناگوار می تواند موجب شکوفایی جوهره انسان گردد و او را به فرد بهتری از قبل تبدیل کند.

وی معتقد است، سختی های زندگی گرچه ضربات سختی را بر ما وارد می نمایند؛ اما در نهایت انسان بهتری از ما می سازند و اینکه چگونه اوتیسم باعث می گردد یک خانواده تغییرات مثبتی را تجربه کند، چیزی است که به زیبایی در کتاب دوشنبه چه رنگی است؟ توضیح داده شده و نشان دهندۀ ضرورت ترجمۀ چنین اثری است.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران

به "اوتیسم؛ اتفاقی ناگوار که می تواند به شکوفایی فرد منجر گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اوتیسم؛ اتفاقی ناگوار که می تواند به شکوفایی فرد منجر گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید