آرامگاه باباطاهر همدان

به گزارش وبلاگ رمزفا، در این مقاله از معرفی جاهای دیدنی ایران یکی از جاذبه های بسیار زیبای همدان یعنی آرامگاه باباطاهر را به شما معرفی خواهیم کرد. این آرامگاه یکی از جاهای دیدنی همدان است که محبوبیت زیادی را میان گردشگران دارد. در ادامه با خبرنگاران همراه باشید…

آرامگاه باباطاهر همدان

آرامگاه باباطاهر عریان یکی از جاهای دیدنی همدان است که به دوره معاصر مربوط است. این مکان در شهر همدان و در میدان باباطاهر واقع شده است. بعلاوه این اثر در تاریخ 21 اردیبهشت 1376 به عنوان یک آثار ملی ایران به ثبت رسید.

باباطاهر که حدوداً در اواخر قرن چهارم و اوایل قرن پنجم زندگی می کرد، از شعرا و عرفای بزرگ دوره خویش محسوب می گردد. بیشتر دوران زندگی او در فقر سپری شد. او یکی از دوبیتی سرایان بسیار مشهور ایرانی است که گذشت زمان نتوانسته دوبیتی های شورانگیزش را که با لهجه زبان لکی سروده شده است از یادها بزداید. از بابا طاهر علاوه بر دوبیتی ها آثار ادبی دیگری نیز به جا مانده است که از آن جمله می توان به دو قطعه، چند غزل، مجموعه کلمات قصار عربی و کتابی به نام سرانجام اشاره نمود. بابا طاهر در مجموعه کلمات قصار عربی، عقاید عرفانی خود را علم معرفت و ذکر و عبادت و وجد و محبت بیان نموده است که مشتمل بر 420 ذکر عارفانه در پنجاه باب و همراه با سرانجام ای در موضوعات متفرقه است. کتاب سرانجام وی مشتمل بر دو بخش است که بخش نخست آن رساله ای است که با کلمات قصار در عقاید عرفاً و صوفیان و بخش دوم نیز رساله ای است به نام (الفتوحات الربانی فی اشارات الهمدانی) که گویا شارح آن جانی بیک همدانی است. در محوطه داخلی این آرامگاه 24 دو بیتی بر روی 24 قطعه سنگ زیبا حک شده و در قسمت پایین اطراف محوطه داخلی مزار نصب شده است. از باباطاهر علاوه بر دو بیتی هایش آثار ادبی دیگری نیز بجا مانده است که می توان به دو قطعه و چند غزل و کتابی با عنوان سرانجام اشاره نمود.

منبع: تاپ تراول

به "آرامگاه باباطاهر همدان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آرامگاه باباطاهر همدان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید