اصول تغذیه بچه ها 1 تا 5 سال

به گزارش وبلاگ رمزفا، در سال دوم زندگی، هنوز شیر مادر منبع عمده تامین انرژی و سایر مواد مغذی کودک است در نتیجه هم چنان بر تغذیه با شیر مادر تاکید می گردد ولی باید توجه داشت که شیر بعد از صرف وعده های غذا به کودک داده گردد. اگرچه کودک می تواند از

اصول تغذیه بچه ها 1 تا 5 سال

نویسنده: دکتر محمد اسماعیل مطلق

در سال دوم زندگی، هنوز شیر مادر منبع عمده تامین انرژی و سایر مواد مغذی کودک است در نتیجه هم چنان بر تغذیه با شیر مادر تاکید می گردد ولی باید توجه داشت که شیر بعد از صرف وعده های غذا به کودک داده گردد. اگرچه کودک می تواند از غذای سفره خانوار استفاده کند ولی هنوز باید تغییراتی در غذا داد تا هضم آن آسان تر گردد. نباید انتظار داشته باشید که بچه ها هم مانند بزرگسالان فقط صبحانه، ناهار و شام بخورند بلکه باید به خصوص بعد از سال اول زندگی حتی تا 5 سالگی حداقل روزانه 5 وعده غذا به آنها داد. به منظور پیشگیری از ابتلا به بیماری های قلبی- عروقی در تمام دوران زندگی به خصوص دوران کودکی و نوجوانی از مقادیر بسیار کم نمک آن هم هنگام طبخ غذا بهره ببرید و نمکدان را سر میز یا سفره نبرید. برای تامین تمام مواد مغذی مورد احتیاج بچه ها، برنامه غذایی آنان باید شامل ترکیبی از مواد مغذی مختلف از 4 گروه اصلی غذایی باشد. گروه های اصلی غذایی عبارتند از: گروه نان و غلات، گروه شیر و لبنیات، گروه گوشت، حبوبات و تخم مرغ، گروه سبزی ها و میوه ها.

- در تغذیه کودک از ظرف و قاشق تمیز (قاشق مرباخوری برای کوچک ترها و قاشق غذاخوری برای بچه ها بزرگ تر) بهره ببرید.

- قبل از غذا دادن به کودک، دست ها و صورت او را بشویید.

- آب و مایعات را با فنجان یا لیوان تمیز به کودک بدهید.

- در غذا دادن به کودک شکیبا باشید و آرام آرام به او غذا بدهید.

- درصورتی که تمایل به خوردن غذای خاصی ندارد، هرگز او را مجبور به غذا خوردن نکنید و سعی کنید با تغییر مزه یا نحوه طبخ، غذا را مجددا به کودک بدهید و در صورتی که باز هم علاقه ای به خوردن آن غذا نشان نداد، چند روزی از دادن آن غذا صرف نظر کنید و مجددا آن را به برنامه غذایی کودک اضافه کنید.

- هنگام غذا دادن به کودک با او با آرامش و محبت صحبت کنید تا زمان غذا خوردن برای کودک خوشایند باشد و خاطره خوشی در فکر او بماند.

- اندازه غذای هر وعده کودک را با افزایش سن کودک بیشتر کنید.

- به اندازه غذایی که کودک می خورد توجه کنید، برای هر کودک یک بشقاب جداگانه در نظر بگیرید.

- با افزایش سن کودک برای غذا خوردن به کودک استقلال بدهید و به تدریج فقط اندازه و نحوه غذا خوردن کودک را نظارت و او را به خوردن ترغیب کنید.

- برای غذا خوردن کودک به او جایزه ندهید بلکه برای ترغیب او به غذا خوردن از طعم غذا تعریف کنید. به خصوص نباید به او جایزه هایی مانند پفک و چیپس یا موادی با ارزش غذایی پایین داد.

- به کودک اجازه دهید غذا خوردن را خودش تجربه کند حتی اگر اندازهی غذا هنگام خوردن ریخته گردد یا دست و لباس های خود را کثیف کند.

- از دادن تنقلات بی ارزش قبل از غذا و بین وعده ها به کودک خودداری کنید.

منبع:هفته نامه سلامت

منبع: راسخون

به "اصول تغذیه بچه ها 1 تا 5 سال" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اصول تغذیه بچه ها 1 تا 5 سال"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید