آیا استفاده از تلفن همراه در پمپ بنزین واقعا خطرناک است؟

به گزارش وبلاگ رمزفا، احتمالا تا به امروز خیلی این موضوع به گوشتان خورده است که در پمپ بنزین از تلفن همراه استفاده نکنید و یا در پمپ بنزین تلفن همراه خود را خاموش کنید.، اما آیا صحبت کردن یا ارسال پیامک با تلفن همراه در پمپ بنزین واقعا خطرناک است و ممکن است باعث انفجار گردد؟

آیا استفاده از تلفن همراه در پمپ بنزین واقعا خطرناک است؟

به گزارش وبلاگ رمزفا، مایکل ماراندو، رابط کارکنان انجمن ملی حفاظت از آتش، به U.S. TODAY گفت: خطر این مورد بسیار کم است. ماراندو می گوید نمی داند دقیقا چه زمانی این هشدار منتشر شده است، اما استدلال این است که یک تلفن همراه انرژی کافی برای ایجاد جرقه دارد و هنگامی که با بنزین قابل اشتعال مخلوط می گردد، می تواند باعث ایجاد جرقه و در نهایت منجر به آتش سوزی گردد.

محققان این نظریه را بار ها آزمایش کردند تا ببینند آیا این نظریه واقعیت دارد یا خیر؟ اما هرگز آتش سوزی مشاهده نکردند. یک مؤسسه تجهیزات نفتی با استناد به مطالعات متعدد می گوید: ما تا کنون نتوانسته ایم هیچ حادثه آتش سوزی به وسیله تلفن همراه در پمپ بنزین را ثبت کنیم. بسیاری از محققان کوشش نموده اند تا بخار سوخت را با استفاده از تلفن همراه مشتعل نمایند. اما هیچ کدام پیروز به این کار نشده اند.

حتی برگزار نمایندگان نمایش Mythbusters نیز یک بار سعی کردند این کار را انجام دهند. اما پیروز به ایجاد اشتعال نشدند و کمیسیون تجارت فدرال نیز این نظریه را محکوم کرد. با وجود اینکه این آزمایش ها هیچ جرقه ای ایجاد ننموده اند، اما ماراندو می گوید وقوع این اتفاق هنوز تا حدودی ممکن است. او می گوید: من هنوز نمی توانم بگویم هیچ خطری وجود ندارد. زیرا ممکن است واقعاً یک در چند میلیارد احتمال وجود داشته باشد که این اتفاق بیفتد. فاکتور های زیادی برای وقوع این اتفاق باید در کنار یکدیگر قرار بگیرند که فوق العاده نادر است.

ماراندو می گوید علت اصلی توصیه برای استفاده نکردن از تلفن همراه در حین بنزین زدن، ایجاد حواس پرتی برای مردم است. بزرگترین نگرانی این است که پمپ به درستی داخل خودرو قرار نگیرد یا بنزین بیرون بریزد.

نشستن در خودرو در حین بنزین زدن می تواند باعث اشتعال گردد

هشداری که اغلب نادیده گرفته می گردد و ثابت شده است که می تواند باعث انفجار گردد، نشستن در خودرو در حین بنزین زدن است: اگر وارد خودر شوید، روی جایگاه بنشینید، سپس از خودرو خارج شوید تا نازل گاز را لمس کنید، یک بار ساکن روی شما ایجاد می گردد که می تواند منجر به ایجاد جرقه گردد. این پیغام در گزارشی که به وسیله NFPA در آگوست 2021 منتشر شد، منعکس شده است و در آن چند حادثه که در آن الکتریسیته ساکن علت انفجار در پمپ بنزین بوده است، ذکر شده است.

چار کارستنسن که قبلا صاحب یک پمپ بنزین بود، می گوید این پمپ بنزین به علت آتش سوزی ناشی از الکتریسیته ساکن آسیب زیادی دیده است. او می گوید: اگر دوباره وارد خودروی خود شدید، پیش از این که دوباره نازل را لمس کنید، فلز ماشین را لمس کنید. بعضی از پمپ بنزین ها نیز لمس فلز قبل از لمس مجدد نازل را به افراد توصیه می نمایند. مؤسسه نفت آمریکا می گوید اگر آتش سوزی ناشی از الکتریسیته ساکن ایجاد شد، نازل را داخل خودرو بگذارید، از خودرو خارج دور شوید و به متصدی پمپ بنزین اطلاع دهید. مؤسسه امریکن پترولیوم لیستی از کار هایی که در هنگام بنزین زدن نباید انجام داد را منتشر نموده است:

موتور خودرو را خاموش کنید. زیرا موتور داغ مخلوط با بخار گاز می تواند باعث انفجار گردد.

سیگار نکشید. این کار ممکن است باعث مشتعل شدن بخار گاز گردد.

گاز را در مخزن بنزین خود پر نکنید، زیرا می تواند منجر به ریختن گاز گردد.

گاز را در کیسه های پلاستیکی پر نکنید. پلاستیک جای امنی برای نگهداری آن نیست.

منبع: techxplore

منبع: فرارو

به "آیا استفاده از تلفن همراه در پمپ بنزین واقعا خطرناک است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا استفاده از تلفن همراه در پمپ بنزین واقعا خطرناک است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید