آمریکا فاقد یک استراتژی مناسب در قبال منطقه آسیا اقیانوسیه است

به گزارش وبلاگ رمزفا، خبرنگاران: عضو مجلس نمایندگان آمریکا در جریان نشستی در مرکز نشنال اینترست مدعی شد که آمریکا فاقد یک استراتژی جامع دفاعی در منطقه آسیا اقیانوسیه است تا بتواند با تهدید های احتمالی از طرف چین مقابله کند.

آمریکا فاقد یک استراتژی مناسب در قبال منطقه آسیا اقیانوسیه است

به گزارش گروه بین الملل وبلاگ رمزفا به نقل از اندیشکده مرکز نشنال اینترست، عضو کمیسیون فرعی خدمات نیروهای مسلح مجلس آمریکا با اشاره به فقدان یک استراتژی دفاعی مناسب در منطقه آسیا اقیانوسیه تأکید کرد که باید از خواب غفلت بیدار شد و با به کار گیری تکنولوژی های نظامی پیشرفته، تخصیص بودجه مناسب به امور نظامی و معین یک استراتژی جامع برای این منطقه به مقابله با تهدید های احتمالی نسبت به منافع امنیتی آمریکا پرداخت. وی در ادامه می گوید که یکی از این تهدید های قطعی در این منطقه، چین است؛ هرچند این کشور دشمن آمریکا نیست، اما طرح چنین رویکردی برای تنظیم استراتژی امنیتی آمریکا نسبت به این منطقه، لازم است.

رندی فوربز، نماینده مجلس نمایندگان آمریکا، در سخنرانی در مرکز نشنال اینترست، اعلام کرد: من نمی خواهم پنج سال بعد از این از خواب بیدار شده و متوجه شوم که یک عامل معین نماینده را در تکنولوژی نظامی از دست داده ام. فوربز همچنین فقدان استراتژی آمریکا را در آسیای شرقی مورد نکوهش قرار داد. او به عنوان رئیس کمیسیون فرعی خدمات نیروهای مسلح مجلس آمریکا در نیروهای دریایی و نمایش قدرت، یکی از رهبران روابط میان استراتژی و سیاست های مربوط به بودجه است. گفتگوی او در مرکز نشنال اینترست، که توسط هری کازیانیس، سردبیر نشریه نشنال اینترست، تنظیم شده است، پیرامون این موضوعات می چرخد. فوربز یک رویکرد مرکزی را در مورد استراتژی دفاعی در منطقه آسیا اقیانوسیه به کنگره ارائه نموده و بینش هایی را در مورد اینکه شخصیت های نظامی و کارشناسان سیاست خارجی چگونه می توانند ارتباط بهتری با سیاست گذران و قانون گذاران بر قرار نمایند، مطرح می نماید.

فوربز بر روی چند نکته کلیدی تمرکز می نماید؛ از جمله احتیاج به معین تکنولوژی های نظامی در آینده و سرمایه گذاری در آنها، احتیاج به تعریف آشکار یک استراتژی جامع برای منطقه آسیا اقیانوسیه و ماهیت در حال تحول فرآیندی که کنگره طی آن بودجه دفاعی را تنظیم کند.

فوربز، در مورد تکنولوژی های حساس و جدید نظامی، یا به تعبیر خودش عوامل معین نماینده، مثال هایی را از هفت تیر کلت و قایق هیگینز، کرجی ساحلی آبی خاکی زمان جنگ جهانی دوم، مطرح می نماید. هر دو اینها تکنولوژی های جدید تأثیر گذاری بودند که تقریباً توسط بوروکراسی خشک و محافظه کار ارتش نادیده گرفته شدند و هر دو در نهایت تأثیرات قابل توجهی بر قدرت و امنیت آمریکا دارند. فوربز این را بخش مهمی از نقش خود به عنوان یکی از رهبران کنگره در زمینه دفاع لحاظ می نماید که تضمین نماید آمریکا عامل معین نماینده بعدی را از دست نخواهد داد. فوربز مدعی است که موشک جدید بالیستیک ضد کشتی دی اف-21دی چین، هفت تیر کلت امروزی است، اما او ابراز اطمینان کرد که آمریکا توانایی غلبه بر آن را دارد، اگر ما به خواب نرفته و عامل معین نماینده دیگری را پیدا کنیم. هرچند پیشرفت مداوم تکنولوژی در پیغام فوربز نمایان است، اما او در مورد از دست دادن توانمندی های مفید، به دلیل شتاب و عجله به سمت پیشرفت های تکنولوژیک نیز هشدار می دهد؛ مانند توانایی رسم نمودار در نیروی دریایی. او فلسفه خود را در مورد تکنولوژی دفاعی این گونه خلاصه می نماید؛ من از کلت بعدی نمی ترسم، من می خواهم کلت بعدی را داشته باشم.

فوربز به دلیل فقدان یک استراتژی صریح، منسجم و جامع برای سیاست دفاعی آمریکا در منطقه آسیا اقیانوسیه ابراز تأسف می نماید. جنگ دریایی هوایی یک مفهوم است و نه یک استراتژی، و به هیچ منطقه ای در جهان وابسته نیست. فوربز می گوید که دولت اوباما یک استراتژی را معین ننموده است که برنامه دفاعی، تهیه و آماد و کوشش های دیپلماتیک با متحدان منطقه ای آمریکا را با برنامه ای برای مقابله با تهدید های احتمالی ایجاد شده از طرف چین ادغام کند. او همچنین می گوید: با هر کارشناسی که مصاحبه کردم معتقد است هیچ استراتژی صریح و منسجمی در این باره وجود ندارد. فوربز یک ارزیابی حساب شده از قدرت چین ارائه نموده و استدلال می نماید که آنها فعلاً چالشی جدی برای قدرت آمریکا نیستند، اما او مدعی است که آمریکا در حال وارد شدن به یک دوره 10 ساله است که ما باید از عهده چین بر بیاییم؛ تا زمانیکه محدودیت ها بر رشد مالی چین این تهدید را کاهش دهند. این دوره جدید، مستلزم یک رویکرد استراتژیک جدید است، چون ما بر روی تایوان تمرکز نموده بودیم، اما حالا باید یک استراتژی جدید را گسترش دهیم که حول مشاجرات بی شمار منطقه ای چین در دریا متمرکز باشد. فوربز معتقد است که، علیرغم روابط تقریباً خشن میان بعضی از متحدان آمریکا در آسیا اقیانوسیه، این متحدان تابع این استراتژی خواهند بود، چون سفرای کره جنوبی، ژاپن و استرالیا همگی در دفتر من ادعای مشابهی را در مورد چین اعلام کردند.

بالاخره، فوربز به این مسئله می پردازد که سیاست دفاعی چگونه در کنگره شکل می گیرد. او فقدان رهبری متمرکز بر روی دفاع را مورد انتقاد قرار داده و این واقعیت را ذکر می نماید که تعداد کمی از رهبران کنگره زحمت حضور در جلسات توجیهی محرمانه در مورد تأثیرات ناشی از مصادره اموال را به خود می دهند. بنابر نظر فوربز، در حالیکه تنها 7 درصد از مردم آمریکا در حال حاضر هزینه های دفاعی را به عنوان اولویتی مهم به حساب می آورند، این رقم در صورتی که آمریکا با نزاعی جدی روبرو گردد باید 97 درصد باشد. سیاست دفاعی در اواخر دوره جنگ سرد، کارآمد تر بود؛ در آن موقع پنتاگون و اعضای کنگره با خبرگی در حوزه دفاع با هم همکاری می کردند تا برنامه جامعی را طراحی نمایند که تهیه و آماد، دکترین و استراتژی ژئوپلوتیک را با یکدیگر هماهنگ کند. به فوربز گفته شد که امروز دیگر سلسله مراتب فرماندهی در بودجه دفاع وجود ندارد و در این جو آشفته، متمم هایی برای کاهش 100 میلیون دلاری بودجه از چپ و راست دریافت می گردد و شما 10 دقیقه فرصت دارید که تصمیم بگیرید چطور در صحن مجلس رأی بدهید. در نتیجه، فوربز گفت: اولویت های گمراه نماینده و فقدان کارشناسی و خبرگی، باعث بروز مسائل می گردد.

او همچنین چالش هایی را در یک رقابت تهیه و آماد دفاعی با چین برای آمریکا پیش بینی کرد. فوربز اظهار کرد که آمریکا یک سری تعهدات امنیتی جهانی دارد و هزینه های غرامت کارمندان و مراقبت و درمان دفاعی آن بسیار بالاتر از چین است. بنابراین، آمریکا همیشه سهم کمتری از بودجه کل دفاع خود را به مقابله با توانمندی های چین اختصاص می دهد، در حالیکه چین می تواند سهم بیشتری را به رقابت با توانمندی های آمریکا در آسیا اختصاص دهد. به طور کلی، فوربز با ابراز امیدواری یادآور شد که سیاست دفاعی با مدیریت مناسب می تواند این امکان را برای آمریکا فراهم کند که از چین پیشی گرفته و تعهدات خود را نسبت به متحدان آسیایی حفظ کند. فوربز بر لزوم ادغام محکم تر برنامه ریزی نظامی و تهیه و آماد با متحدان منطقه ای آمریکا تأکید نموده و نیز پیشنهاد می نماید که برای ایجاد ناآرامی و متمرکز کردن چین بر روی مسائل دیگر، باید بر متحدان خود تکیه کنیم. فوربز تأکید می نماید که چین دشمن آمریکا نیست و 10 فوت یا 3 فوت قد ندارد، اما این طرز فکر در مورد چین در تنظیم استراتژی امنیت ملی ما ضروری و اساسی است.

منبع: تسنیم

به "آمریکا فاقد یک استراتژی مناسب در قبال منطقه آسیا اقیانوسیه است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آمریکا فاقد یک استراتژی مناسب در قبال منطقه آسیا اقیانوسیه است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید