گروسی: هیچ وعده ای از مقام های ایران نگرفتم

به گزارش وبلاگ رمزفا، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی طی یک کنفرانس خبری ضمن تأکید بر لزوم ادامه همکاری ایران و آژانس توضیح داد که در جریان سفر به ایران هیچ وعده ای از مقام های جمهوری اسلامی نگرفته است.

گروسی: هیچ وعده ای از مقام های ایران نگرفتم

به گزارش گروه بین الملل وبلاگ رمزفا، رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی در کنفرانس خبری امروز (دوشنبه) خود در حاشیه نشست شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی توضیح داد که محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران هفته آینده به وین سفر خواهد نمود.

گروسی در این خصوص گفت: ما با رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در جریان سفرش به وین، گفت وگوهایی را انجام خواهیم داد.

مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی توضیح داد که پس از سفر اسلامی به وین، به زودی به ایران سفر خواهد نمود اما هنوز تاریخ دقیق سفر خود به ایران را نهایی ننموده است.

وی در مورد سفر به ایران و محور گفت وگو با مقام های ایرانی گفت: من در پی گرفتن وعده از طرف ایرانی در جریان ملاقاتم به تهران نبودم اما بر لزوم ادامه گفت وگوها میان ایران و آژانس تأکید کردم.

رافائل گروسی سپس ادامه داد: من به ایران گفتم که باید دوربین های نظارتی در تأسیسات هسته ای را به منظور دقیق نگه داشتن اطلاعات چک کنیم.

مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی در مورد ادامه گفت وگوها با دولت تازه ایران گفت: ما به گفت وگوهای صریح با دولت تازه ایران احتیاج داریم. دولت تازه ایران نظرات قاطعانه ای درباره برنامه هسته ای تهران دارد.

گروسی در پاسخ به سؤال خبرنگار رویترز، در مورد اعلام آمادگی ایران برای همکاری با آژانس گفت: خرسندیم که طرف ایرانی اشاره نمود که در سطح فنی حاضر به تبادل اطلاعات با تیم آژانس بین المللی انرژی اتمی است و می توانیم فعالیت های زیادی را در این زمینه انجام دهیم.

وی با مثبت ارزیابی کردن سفر خود به ایران گفت: من اولین فرصت برای آنالیز تجهیزات کرج را داشتم.

مدیرکل آژانس در پاسخ به سؤال خبرنگار بلومبرگ درباره ساز و کار نظارت آنلاین بر برنامه غنی سازی ایران گفت: بله همچنان چنین ساز و کاری وجود دارد.

رافائل گروسی در مورد احتمال صدور قطعنامه در جلسه فعلی شورای حکام آژانس گفت: این موضوع در حوزه اختیارات اعضای شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی است.

مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی در مورد ساز و کارهای نظارت بر برنامه هسته ای ایران گفت: آژانس بین المللی انری اتمی از حداکثر ظرفیت خود استفاده می نماید و تنها بر یک ساز و کار واحد برای راستی آزمایی متمرکز نیست.

گروسی در پاسخ به سؤالی درباره لزوم اتخاذ یک رویکرد سخت تر در قبال جمهوری اسلامی ایران گفت: همه چنین نظری ندارند و این وظیفه تحلیلگران است که ارزیابی هایی را در این زمینه انجام دهند.

وی سپس شرح داد: آژانس بین المللی انرژی اتمی به وضوح سطح همکاری را معین نموده است به طوریکه جایی برای حدس و گمان باقی نمی گذارد و کارهایی که آژانس انجام داده است، به خودی خود نشان دهنده جدی بودن رویکرد آژانس بین المللی انرژی اتمی است.

گروسی در افتتاحیه نشست فصلی شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی که از امروز شروع شده و تا روز آدینه (26 مهرماه) ادامه دارد، بار دیگر ادعای نگرانی از عدم دسترسی به تأسیسات هسته ای ایران را عنوان نمود و گفت: من از وجود مواد اتمی در مکان های اعلام نشده در ایران و اینکه محل کنونی آن مواد اتمی اکنون برای آژانس معین نیست، عمیقاً نگران هستم.

مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی شامگاه شنبه در رأس هیأتی به منظور ملاقات و گفت وگو با رئیس سازمان انرژی اتمی ایران وارد تهران شد. او پیش از ظهر یکشنبه 21 شهریور ماه با حضور در محل سازمان انرژی اتمی با محمد اسلامی ملاقات و گفت و گو کرد که این ملاقات 2 ساعت به طول انجامید.

مدیرکل آژانس پس از این ملاقات، ضمن مثبت ارزیابی کردن آن، بر توسعه همکاری ایران و آژانس تأکید کرد و گفت که دوباره برای گفت وگوی سطح بالا با مقامات ایرانی به تهران می آید.

در بیانیه مشترک آژانس و ایران که بعد از این ملاقات منتشر شد، ذکر شده که طرفین، روح همکاری و اعتماد متقابل و اهمیت تداوم آن و بعلاوه ضرورت رسیدگی به موضوعات فیمابین در فضایی سازنده و منحصرا فنی را مورد یادآوری و تاکید مجدد قرار دادند.

همزمان با این اظهارات گروسی در شورای حکام، خبرنگار نشریه وال استریت ژورنال به نقل از منابع اروپایی گزارش کرد که در جلسه این هفته شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی، قطعنامه ای علیه ایران صادر نمی گردد.

میخائیل اولیانوف نماینده روسیه در مذاکرات وین هم امروز صحبت های سخنگوی وزارت خارجه ایران را نشانه ای دلگرم کننده دانسته و گفت زمان بازگشت به دور هفتم گفت وگوهای احیای توافق هسته ای فرارسیده است.

منبع: خبرگزاری فارس

به "گروسی: هیچ وعده ای از مقام های ایران نگرفتم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گروسی: هیچ وعده ای از مقام های ایران نگرفتم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید