چرا عطسه می کنیم؟

به گزارش وبلاگ رمزفا، عطسه یک عمل غیر ارادی بوده که از کنترل ما خارج است. اما آیا مفهوم عطسه اغلب موجب سردرگمی شما می شود؟ آیا اغلب اوقات به این فکر می کنید که چرا عطسه می کنید و علت آن چیست؟ این مقاله به این سئوالات، پاسخ داده و سعی می کند

چرا عطسه می کنیم؟

مترجم: رزیتا ملکی زاده

منبع:راسخون

عطسه یک عمل غیر ارادی بوده که از کنترل ما خارج است. اما آیا مفهوم عطسه اغلب موجب سردرگمی شما می گردد؟ آیا اغلب اوقات به این فکر می کنید که چرا عطسه می کنید و دلیل آن چیست؟ این مقاله به این سئوالات، پاسخ داده و سعی می نماید شک و تردید شما را برطرف سازد.

آیا می دانید که، حیوانات هم همچون انسانها عطسه می کنند؟ بله، آنها هم عطسه می کنند. با مشاهداتی که در موجودات زنده اجرا شده، می توان گفت که عطسه یک عمل غیرارادی (چیزی که بدن به خودی خود آن را انجام می دهد) است و همچون پلک زدن عملی کاملاً طبیعی است به این صورت که غیرارادی و غیر قابل کنترل می باشد. اما آیا تا به امروز به این فکر کرده اید که چه چیز موجب بروز عطسه می گردد؟ پیش از آنکه در پی پاسخهایی باشیم به سئوالاتی همچون چرا به هنگام سرماخوردگی عطسه می کنیم و یا چه چیز موجب عطسه ما می گردد، اجازه دهید ابتدا سعی کرده دریابیم که عطسه دقیقاً چیست.

عطسه چیست؟

عطسه خارج شدن اسپنامی و تشنجی هوا از ریه ها بوده که از طریق بینی و دهان به بیرون راه می یابد. از آنجا که عطسه یک عمل نیمه اتوماتیک می باشد، فرد نمی تواند آن را نگه داشته، متوقف سازد و یا به هر طریقی کنترل نماید. این شرایط اغلب در نتیجه تحریک غشاء مخاطی بینی و یا وجود ناراحتی در سینه، یا حلق است که مری و مجرای بینی را به یکدیگر متصل می سازد. هنگامی که انتهای اعصاب موجود در پوشش بینی، وجود یک ماده خارجی و یا دیگر مواد ناخواسته را تشخیص دهند، پیامی به بخشی از مغز ارسال می گردد که مسئول کنترل اعمال غیرارادی بوده به طوریکه موجب ایجاد عطسه می گردد.

چه چیزی موجب بروز عطسه می گردد؟

بینی به نام یک تصفیه کننده هوا برای بدن انسان عمل می نماید. هوایی که وارد بدن انسان می گردد (که ممکن است از باکتریها، محرکها، و سایر مواد خارجی تشکیل شده باشد) از طریق بینی پاک می گردد. در صورتی که ذرات خارجی موجب تحریک مخاط بینی گردند، فرد دچار عطسه می گردد. به عبارت دیگر، عطسه کردن در واقع یکی از راه های بدن در خارج کردن مواد مضر بوده که راه خود را به درون بدن باز کرده اند. این عمل ممکن است به این دلیل ایجاد گردد که شماری از محرکهایی مانند عفونت ویروسی، گرده، موی حیوانات، عطر، هوای سرد، دود، گرد و غبار، و یا هر چیزی توانسته باشند مجاری بینی را تحریک سازند.

احتمالاتی وجود دارد که بدن امکان دارد محرکی را به اشتباه تفسیر نماید. این شرایط عمدتاً در خصوص آلرژی ها رخ می دهد. به نام مثال، بدن تصور می نماید که دانه گرده که گرچه بی ضرر است، سعی دارد به بدن حمله نماید. بدن به منظور دفاع از خود در برابر آسیب احتمالی از ناحیه آن آلرژن (ماده حساسیت زا)، هیستامین آزاد می سازد که دانه گرده را از بدن بیرون رانده و فرد شروع به عطسه می نماید.

بعضی از افراد به محض قدم گذاشتن در زیر نور خورشید شروع به عطسه می کنند. طبق تحقیقات انجام شده، از هر 3 نفر 1 نفر به هنگام قرار گرفتن در معرض نور درخشان، دچار عطسه می گردد. چنین افرادی را عطسه کننده های نوری و این عمل را عطسه واکنش به نور گویند. این نوع عطسه یک عارضه ارثی است.

پس به چه دلیل به هنگام ابتلاء به سرماخوردگی سخت، دچار عطسه می شویم؟ به طور طبیعی مجاری بینی فردی که سرما خورده است، مسدود می گردد. عطسه کردن آن گرفتگی مجراها را باز کرده و اجازه جریان هوای تازه به درون سیستم را می دهد. بدن همچنین از این مکانیسم جهت خارج نمودن و خلاص شدن از شر باکتریها و میکروبهای ناخواسته استفاده می نماید. عطسه نکردن ممکن است از خارج شدن آنها از بدن جلوگیری کرده و منجر به بروز عفونت گردد.

عطسه کردن های گاه به گاه یک مشکل به حساب نمی آید، این تنها روال عادی بدن جهت رهایی و پاک شدن از میکروبهای باکتریایی و مواد خارجی است. عطسه های مداوم برای دوره زمانی طولانی چیزی نیست که از آن بگذرید بکله بایستی بلافاصله به پزشک مراجعه و دلیل عطسه بدون توقف خود را یافته و آن را در نطفه خفه کنید.

منبع: راسخون

به "چرا عطسه می کنیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا عطسه می کنیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید