سفر به مراکش؛ سفر به سرزمین فرهنگ ها با رنگ های آرام بخش پاستِلی

به گزارش وبلاگ رمزفا، مراکش یا مغرب کشوری آمیزه از فرهنگ های عرب و بربر است. این کشور دارای معماری، غذا و صنایع دستی منحصربه فردی است که هیچ جای دیگر جهان نمی توانید پیدا کنید.

سفر به مراکش؛ سفر به سرزمین فرهنگ ها با رنگ های آرام بخش پاستِلی

مراکش در فرایند تاریخی خود همیشه از فرهنگی نسبتاً غنی و متنوع برخوردار بوده و هر نقطه آن نیز ضمن وابستگی به این میراث فرهنگی، ویژگی های خاص خود را دارا بوده است. جمعیت این کشور از دو قوم سامی عرب و بربرآمازیغ تشکیل شده که علاوه بر نقاط مشترک از جمله دین اسلام، میراث بر فرهنگ خاص خود هستند.

کشور مراکش یا مغرب در شمال غربی آفریقا واقع شده است و مرکز آن شهر رباط است. به طور کلی مراکش دارای آب و هوایی معتدل و بارانی است. در منطقه ها داخلی، آب و هوای قاره ای داشته و در رشته کوه های اطلس بارش برف و باران بیشتر می گردد. منطقه ها جنوبی نیز آب و هوای گرم و بیابانی دارد.

شهر شفشاون در کنار ساحل صخره ای نزدیک شمال شرقی مراکش واقع شده است و غروب خیره نماینده ای دارد که بدون شک تماشایش هوش از سر شما خواهد برد. اینجا یکی از جذابیت های گردشگری پرطرفدار جهان است زیرا با تماشا خانه هایش که همه رنگ های روشن آبی آسمانی با هارمونی کامل دارند محو منظره آرامبخش آن خواهید شد.

بیشتر زنان مراکشی عرب های مسلمانی هستند که لباس های سیاه و تیره رنگ به شکل عبا بر تن می نمایند یا چادر بر سر می اندازند و پوشش کاملاً اسلامی دارند که تنها گردی صورت دست و پاهایشان پیداست و همه جای دیگر بدنشان کاملاً ملبس و پوشیده است.

ورزازت یکی دیگر از شهرهای کوچک مراکش است که در ورودی بیابان صحرای بزرگ (ساهارا) واقع شده است. این شهر با صنعت فیلم سازی اش به معروفیت رسید. شما می توانید به استودیوی اطلس بروید و از آنجا بازدید کنید. در این استودیوی مشهور صحنه هایی از فیلم لورنس عربستان (Lawrence of Arabia)، پاتون (Patton) و گلادیاتور (Gladiator) فیلم برداری شده است.

ترکیب دو فرهنگ عربی و بربری جلوه های طراحی زیبا و ساده ای با الگوهای هندسی و رنگ های پاستلی ایجاد نموده است که می توان به راحتی در همه جای مراکش مشاهده کرد.

تَجین مرغ مراکشی غذایی است که خیلی ها در رویای نوش جان کردن آن هستند. قدیمی ترین جایی که نام این غذا آورده شده در کتاب داستان های هزارویک شب است؛ این مجموعه داستان پرمغز در قرن نهم نوشته به رشته تحریر عایدی. نمادهای بربری بر روی ظروف تجین که یک نوع فر همراه است به شما امکان می دهد تا غذا را در دستتان بگیرید و در حال حرکت طبخ کنید. این روزها ظروف آشپزی سفالی یکی از لوازم ضروری آشپزخانه ها هستند زیرا مانند یک آرام پز غذا را به آرامی مغز پخت می نمایند.

تار و پودی از عشق و رنگ را می توان در بیشتر شهرها و روستاهای مراکش یافت. حتی در کوچکترین دهات نیز می توان دارهای قالی، گلیم ، فرش و پارچه هایی یافت که نمادی از فرهنگ بربری مراکشی هاست. صنعت قالی بافی یکی از صنایع دستی برجسته در کشور مغرب به شمار می رود.

منبع: فوت و فن / theguardian.com

به "سفر به مراکش؛ سفر به سرزمین فرهنگ ها با رنگ های آرام بخش پاستِلی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سفر به مراکش؛ سفر به سرزمین فرهنگ ها با رنگ های آرام بخش پاستِلی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید