توسعه زیرساختهای گردشگری با مشارکت بخش خصوصی در فرهنگ میزبانی

به گزارش وبلاگ رمزفا، ایسنا/ براساس آخرین خبرهای واصله، توسعه زیرساختهای گردشگری با مشارکت بخش خصوصی در فرهنگ میزبانی صورت می گیرد.

توسعه زیرساختهای گردشگری با مشارکت بخش خصوصی در فرهنگ میزبانی

محمد رحیمی خوش، یک کارشناس توریستی در مورد مشارکت بخش خصوصی در زمینه فرهنگ میزبانی اظهار کرد: ساخت هتل ، رستوران، فضاهایی مانند پارکهای آبی، مجموعه های توریستی و ایجاد جاذبه های مصنوعی مواردی است که تا حدودی در یک دهه گذشته در مشهد بوجود آمده و خوشبختانه هتل ها، رستوران ها، بعلاوه ایجاد نمایندگی برندهای مختلف در مشهد نشان از توسعه این شهر در یک دهه گذشته دارد و اصلا بزرگنمایی نمی کنیم، چرا که مشهد نسبت به سالهای گذشته بسیار پیشرفت داشته است.

وی با بیان اینکه با وجود توسعه هایی که اکنون در مشهد بوجود آمده اما همچنان نیازمند توسعه بیشتر آن نیز هستیم، اضافه نمود: ما هر چه بتوانیم مشهد را بیشتر توسعه دهیم و تعداد هتل ها، رستوران ها، سایت های مختلف تفریحی و توریستی و جاذبه های گوناگون توریستی را افزایش دهیم، باعث می گردد که جذب توریست بیشتری را در مشهد داشته باشیم.

این کارشناس توریستی توضیح داد: در نهایت این امر مهم زمانی به بالفعل تبدیل می گردد که مسائل قانونی، آموزش، آداب و معاشرت و دیگر موارد را در شهر ایجاد کنیم تا هنگامی که توریست وارد مشهد می گردد به معنای واقعی فرهنگ میزبانی را از شهروندان و مسئولان مربوطه مشاهده کند. بعلاوه احساس ناراحتی و دغدغه برای یافتن هتل، رستوارن، سوغات، بازار و سایت تفریحی، ورزشی و توریستی را نداشته باشد و مهیا شدن این مسائل مستلزم این است که تمامی موارد گفته شده افزایش پیدا کند.

رحیمی خوش با اشاره به اینکه ما نیازمند بوجود آمدن پارکهای توریستی بیشتری در شهر مشهد هستیم، مطرح کرد: متاسفانه پارک توریستی در مشهد تنها پارک ملت و کوهسنگی است. بنابراین بخش خصوصی می تواند با بخش دولتی مشارکت کند تا فضاهای بلاتکلیف و بلا استفاده ای که در اقصا نقاط شهر دیده می گردد را به پارکهای مصنوعی تبدیل نمایند. به عنوان مثال عدم رسیدگی به پارک وکیل آباد آن را از توریستی بودن خارج نموده است. در نتیجه بخش خصوصی می تواند در این حوزه ورود پیدا کند و برای بازسازی و بهسازی این فضای بکر اقداماتی انجام دهد.

وی با بیان اینکه وجود باغ وحش در مشهد این پتانسیل را داشت که منجربه جذب توریست گردد، اما متاسفانه عدم رسیدگی باعث شد تا حیوان های این مجموعه یکی پس از دیگری از بین بروند و دیگر جایگزین نشدند، اظهار داشت: به عقیده من باید به جای داشتن باغ وحش به سراغ پارک وحش می رفتیم و فضایی را متناسب با آن برای جذب توریست بیشتر فراهم می کردیم.

این کارشناس توریستی اظهار کرد: کشور مالزی فضایی را برای توریستان و شهروندان خود فراهم نموده که وارد اتوبوس های قفس دار می شوند و حیواناتی که آزادانه در پارک جنگلی رفت و آمد می نمایند را دیدن می نمایند. ما باید باغ وکیل آباد و حیات وحش را به این صورت در می آوردیم؛ کما اینکه در چند سال گذشته چنین برنامه ای وجود داشته اما متاسفانه به علت عدم سرمایه گذاری عملی نشده است و به همین علت پارک وکیل آباد و باغ وحش در کنار یکدیگر قرار گرفتند تا تبدیل به پارک وحش شوند. بعلاوه با توجه به اینکه گونه های متفاوتی از پرندگان در مشهد و اطراف شهر وجود دارد، می توانیم برای جذب توریست بیشتر باغ پرندگان ایجاد کنیم.

وی مطرح کرد: متاسفانه در بحث اقامتگاه های بومگردی در مشهد بسیار ضعف داریم، این ضعف نیز ناشی از این است که تمامی افراد مجوز اقامتگاه بومگردی دریافت می نمایند در حالی که نسبت به استانداردهای یک اقامتگاه بومگردی مطلع نیستند.

رحیمی خوش با بیان اینکه اقامتگاه بومگردی در جهان تعریف و ویژگی های منحصر بفردی دارد، گفت: زمانی که افراد مجوزهایی را برای آپارتمان های چند طبقه خود به عنوان اقامتگاه بومگردی دریافت می نمایند، باعث می گردد توریست نسبت به آن مکان ناراضی باشد؛ چرا که تفاوت اقامتگاه بومگردی با یک آپارتمان را میداند. متاسفانه در اطراف مشهد تنها چند اقامتگاه بومگردی مطلوب وجود دارد که از شرایط خوبی برخوردار هستند.

وی با اشاره به اینکه بخش خصوصی می تواند آموزش شهروندان را جز فعالیت های خود بداند و آن را انجام دهد، اضافه نمود: باید بخش خصوصی را توجیه کرد که برای آموزش به شهروندان سرمایه گذاری کند و این مورد را در برنامه کاری خود قرار دهد کما اینکه در زمینه هتلداری و توریستی در مشهد نیز فعال است.

این استاد توریستی و هتلداری اضافه نمود: بخش خصوصی می تواند با سرمایه گذاری در برنامه های تلویزیونی، رسانه ها، همایش و گردهمایی ها و بعلاوه برگزاری نمایشگاه برای شهروندان به ارتقای فرهنگ میزبانی و مهمان نوازی یاری کند تا در نهایت رضایتمندی توریستان را به همراه داشته باشد. بنابراین بخش خصوصی می تواند وارد زمینه توسعه توریستی در فرهنگ میزبانی نیز گردد.

منبع: همگردی

به "توسعه زیرساختهای گردشگری با مشارکت بخش خصوصی در فرهنگ میزبانی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "توسعه زیرساختهای گردشگری با مشارکت بخش خصوصی در فرهنگ میزبانی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید