کاخ شناور جال محل؛ کاخی شگفت انگیز بر روی آب ها

به گزارش وبلاگ رمزفا، هند کشوری است با آداب و رسوم عجیب و غریب بسیار! این کشور که در قاره کهن واقع شده، از همان ابتدا تا کنون مورد توجه گردشگران و بازدیدکنندگان بیشماری از سراسر دنیا قرار گرفته است. ما قصد نموده ایم که به یکی از جاذبه های دیدنی آن یعنی کاخ شناور جال محل بپردازیم. پس، با ما در مقاله کاخ شناور جال محل کجاست همراه شوید تا شما را با زیبایی های جال محل جییور آشنا کنیم.

کاخ شناور جال محل؛ کاخی شگفت انگیز بر روی آب ها

معرفی

کاخ شناور جال محل در استان راجستان و در میان دریاچه مصنوعی به نام مان ساگار بنا شده است. شناور بودن این کاخ به سبب بنای شناوری بوده که در زیر آب برای پا برجا ماندن این بنای عظیم تعبیه شده است. البته ناگفته نماند که همین معماری حیرت آور سبب جذب بسیاری از گردشگران و بعلاوه جلب توجه خاص و عام شد. جال محل جییور از سنگ های مرمرین و ماسه های سرخ رنگ تشکیل شد. در خصوص تاریخچه جال محل هنوز هم که هنوز است، هیچ مدرک قابل اسنتادی بدست نیامد. اما، طبق گفته مردمان محلی و بعلاوه داستان هایی که نسل به نسل در میان هندی ها پیچیده اند، جال محل جییور در قرن 18 میلادی به وسیله فردی به نام مهاراجه مادهو سینگ (Maharaja Madho Singh) و به جهت برگزاری میهمانی ساخته شد.

سرنوشت کاخ

با گذشت زمان، فرزند مهاراجه مادهو سینگ یعنی مادهو سینگ دوم (Madho Singh II) قسمت هایی را به کاخ پدری خود اضافه نمود که از جمله این قسمتها میتوان به حیاطی عظیم اشاره داشت. جال محل تا سال 2000 مورد بی مهری و بی توجهی مسئولان هندی نهاده شده بود و تقریبا میتوان گفت به مخروبه ای به روی آب تبدیل شد. اما، امروزه به لطف بازسازی های انجام گرفته بر روی آن، دوباره تبدیل به همان کاخ شناور شکوهمند گذشته شده است. کاخ شناور جال محل تنها به لحاظ بصری همانند یک کاخ بوده و در باطن بدلیل عدم وجود اتاق برای اسکان و استراحت میهمانان به هیچ اسم شباهتی به کاخ های مدنظر ما ندارد.

تنها قسمت امن این کاخ، باغ تراسی است که بنا به گزارشات بدست آمده تنها برای پیاده روی بر روی آب دریاچه و سپری کردن اوقات فراغت مهاراجه مورد استفاده قرار می گرفت. کاخ شناور جال محل یا همان کاخ آبی بطور کلی از معماری پنج طبقه ای بهره می برد که چهار طبقه پایین آن در صورت طغیان و افزایش حجم آب دریاچه به زیر آب رفته و تنها طبقه پنجم بر روی آب باقی می ماند و میتوان از بالای آن شاهد اتفاقات بود.

معماری کاخ

شاید بیشتر شیعیان با تماشا کاخ جال محل ناخودآگاه احساس خاصی نسبت به آن پیدا نمایند که این حس بدلیل وجود رگه هایی از معماری اسلامی در این کاخ شناور هست! معماری کاخ آبی جال محل گذشته اعجاب انگیزی دارد؛ این معماری تلفیقی از دو سبک متفاوت معماری یعنی راجپوت و مغول بوده که البته اگر پیش از رفتن به سوی جال محل به تمام سازه ها و ساختمان های شهر جیپور توجه کنید، موارد مشابه زیادی را خواهید دید. بحث در خصوص معماری های بکار رفته در کاخ جال محل یک امر کاملا تخصصی است و قطعا پرداختن به آن از عهده ما و بعلاوه حد توان این مطلب خارج هست.

معماری راجپوت، معماری قدیمی و ریشه دار هندی است در حالیکه معماری مغول یک معماری تاثیر پذیر از اسلام است که شاید همین آمیختگی معماری سبب ایجاد حس خاص و ویژه ای در وجود هر مسلمان و بخصوص ایرانی باشد. از بحث نوع معماری کاخ جال محل که بگذریم، به نقشه های طراحی اتاق ها خواهیم رسید؛ طبقه اول کاخ متشکل است از سالن ها و اتاق هایی عظیم که با دقت و ظرافت هنرمندانه ای مزین شده اند. داخل تراس کاخ باغی با جهت عبوری طاقی شکل وجود دارد که فضایی ایده آل را برای پیاده روی می تواند در اختیار شما عزیزان قرار دهد. در زوایای گوشه ای جال محل هم برج هایی نیمه 8 ضلعی با یک فضای کابین مانند مدنظر واقع شده اند.

در خصوص معماری داخلی جال محل جییور این را هم باید افزود که درست در نقطه مرکزی تراس، فضایی همانند غرفه نهاده شده که سبک آن بنگالی است و به نام (Chhatri) شناخته می گردد.

دریاچه مصنوعی مان ساگار

مان ساگار همان دریاچه مصنوعی است که در قلب خود کاخ جال محل را قرار داد. براساس مقاله کاخ شناور جال محل کجاست باید بدانید که این دریاچه در حدود با تلاشهای زیاد راجا من سینگ ساخته شد. طرح این دریاچه در ابتدا به سبب جبران بحران کمبود آب و قطحی در دولت آن زمان هند مورد آنالیز نهاده شد و سپس اجرای آن به راجا من سینگ واگذار شد. با حداث دریاچه مصنوعی، حفظ و ذخیره سازی آب در تمام قسمت های رودخانه دهرابواتی با موفقیت هرچه تمام تر همراه شد و با تشکیل این دریاچه، حتی آب آشامیدنی و مورد احتیاج آبیاری برای زمین هم به مدت زمان طولانی تامین شد. دریاچه مصنوعی مان ساگار زیستگاه پرندگان مختلفی بود تا زمانیکه دچار مسائل زیست محیطی در بستر خود نشده بود!

با گذشت زمان و بی توجهی های گوناگون بسیاری از کارخانه و کمپانی های مختلف هندی زباله های صنعتی و غیر صنعتی خود را در بستر این دریاچه خالی می کردند و سبب بوجود آوردن محیطی ناسالم و مخرب برای این دریاچه مصنوعی شدند. شرایط نابسامان این دریاچه تا جایی ادامه پیدا کرد که سروصدای اعتراض بسیاری از گردشگران و گردشگر های رفته به این ناحیه را هم درآورد تا بالاخره، در سال 2000 ابتدا به بازسازی و بازسازی قست های مختلف کاخ و در سال 2004 هم بواسطه یک شرکت خصوصی به وضع نابسامان بستر دریاچه مان ساگار پایان داده شد و در حال حاضر هم محیط پیرامون این دریاچه و کاخ یکی از ایده آل ترین نقاط قلمداد می گردد.

منبع: همگردی

به "کاخ شناور جال محل؛ کاخی شگفت انگیز بر روی آب ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کاخ شناور جال محل؛ کاخی شگفت انگیز بر روی آب ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید