دغدغه های بزرگی در خصوص طبیعت گردی وجود دارد

به گزارش وبلاگ رمزفا، افسانه احسانی و نگار علیزاده درباره موضوع سفر مسئولانه و گردشگری پایدار به گفت وگو نشستند.

دغدغه های بزرگی در خصوص طبیعت گردی وجود دارد

به گزارش وبلاگ رمزفا، در این گفت وگوی یک ساعته که شب گذشته به وسیله اینستاگرام به صورت زنده پخش شد، به حساسیت موضوع سفر مسئولانه، گردشگری پایدار و احترام به جوامع محلی پرداخته شد. در ادامه به جزییاتی که در این گفت وگو مطرح شد می پردازیم؛

افسانه احسانی با بیان اینکه آگاهی، سلیقه آدم ها را تغییر می دهد، گفت: من این حرفه را با کسب تجربه از افراد دیگر آغاز کردم؛ در یک سفر خوب باید مستمع و بیننده خوبی باشیم. ما باید بدانیم که چطور می توان بهتر سفر کرد و لذت پایدار را در سفر تجربه کرد.

نگار علیزاده نیز در ابتدای سخنان خود گفت: : بخش عمده ای از سلیقه ما را رسانه ها می سازند؛ این سلیقه روی همه تاثیرگذار است حتی بچه هایی که عروسک باربی را به عروسک محلی خود ترجیح می دهند، از رسانه ها تاثیر گرفته اند.

وی بعلاوه بیان نمود: به جای تفریحات آسیب زننده می توان تفریحات دیگری را جایگزین آنها کرد؛ این موضوعی است که در تفریحات تاثیرگذار است. ما باید بیاموزیم که چه لذت هایی را می توان ایجاد کرد تا گردشگری پایدار ایجاد نموده باشیم.

احسانی درباه اقامتگاه های بوم گردی گفت: در حال حاضر برخی از اقامتگاه ها بکر هستند اما در مقابل، بسیاری از اقامتگاه های بوم گردی با معماری یکسان، شبیه هم شده اند و صرفا تبدیل به جایی شده اند که الگوی ثابتی دارند.

نویسنده کتاب اکوتوریسم راهی برای گردشگری پایدار اضافه نمود: در گردشگری تفکر است که سلیقه افراد را می سازد؛ تغییر نگرش و تغییر افراد

با مطالعه ایجاد می شود و بخش تجربی سفر و شناخت نیز در گردشگری موضوع بسیار مهمی است.

وی با بیان اینکه دغدغه بزرگی در سلیقه سازی سفر و طبیعت گردی وجود دارد، گفت: فرهنگ سفرهای مختلف هنوز به وجود نیامده و این موضوع موجب نگرانی است. در برخی از جزیره های ما مثل قشم و هرمز، گاهی هم مردم و هم گردشگر ها رفتار درستی نمی نمایند. افراد بومی در برخی از منطقه ها به گردشگر ها شبیه شده اند و اصالت خود را از دست داده اند.

احسانی درباره تنوع افرادی که سفر می نمایند، بیان نمود: گروه های مختلفی اهل سفر هستند؛ در حال حاضر افراد خوش فکر در سفر و گردشگری نیز رشد خوبی داشته اند. حجم افرادی که به سفر می روند، افزایش یافته است.

وی با بیان اینکه گردشگری یک جریان درآمدساز است، تاکید نمود: فرهنگ مهمان نوازی ما فرهنگی قابل اتکا و قابل تقدیر است.

احسانی با بیان اینکه افراد باید پلی باشند بین فرهنگ ها، اضافه نمود: همه چیز به فکر آدم ها برمی شود؛ من چطور می توانم سفر بروم که بیشترین فایده و کمترین آسیب را داشته باشد؟ این سوالی است که باید همه پیش از سفر از خود بپرسند.

علیزاده در ادامه این گفت وگو بیان نمود: ما در سفر و گردشگری انتخاب می کنیم که جهان را ببینیم و از فرهنگ آنها استفاده کنیم؛ این موضوع انتخاب آنها نیست. گاهی برخی از مسافران در پی نجات منطقه ای هستند که به آن سفر نموده اند؛ ما باید بدانیم که آنها میزبان هستند و مسافران پیامبران نجات بخش برای آنها نیستند.

احسانی در ادامه به برخی اصول سفر اشاره نمود و گفت: در سفر باید انعطاف پذیر بود؛ در سفر نباید بی علت به کسی پول بدهیم؛ این تبادل پول باید بر اساس یک سیستم تعریف شده ای اتفاق بیفتد.

به گفته احسانی احترام گذاشتن به قوانین مکان هایی که وارد آن می شویم، موضوع بسیار مهمی است که باید مورد توجه قرار بگیرد؛ فرهنگ سازی در سفر و گردشگری باید با محبت و بدون امر و نهی یادآوری بشود.

وی اضافه نمود: برخی از رفتارهای ما انسان ها برخی اوقات در سفر و گردشگری آسیب های جدی به طبیعت و یا حیوانات وارد می نماید؛

علیزاده درباره اینکه تبادل فرهنگی چه زمانی اتفاق می افتد، بیان نمود: تبادل فرهنگی مثل راه رفتن روی لبه تیغ است و اینکه در چه زمانی باید این تبادل اتفاق بیفتد بسیار موضوع مهمی است.

به گفته احسانی تبادل فرهنگی با سفرهای متعدد و گذر زمان اتفاق می افتد؛ در سفر باید شکیبا بود و زمان یکی از تاثیرگذارترین موضوعات است.

این ویدیو تا ساعت 9 امشب در صفحه اینستاگرام نگار علیزاده قرار گرفته است.

منبع: همگردی

به "دغدغه های بزرگی در خصوص طبیعت گردی وجود دارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دغدغه های بزرگی در خصوص طبیعت گردی وجود دارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید