حراج دماسنج بسیار نادر و از تاریخی مهم دانیل گابریل فارنهایت، مخترع دماسنج جیوه ای و مقیاس دمایی

به گزارش وبلاگ رمزفا، در 16 ژوئیه، یک دماسنج بسیار نادر و از نظر تاریخی مهم ساخته شده به وسیله دانیل گابریل فارنهایت، مخترع دماسنج جیوه ای و مقیاس دمایی، تنها به قیمت 93750 دلار آمریکا فروخته شد.

حراج دماسنج بسیار نادر و از تاریخی مهم دانیل گابریل فارنهایت، مخترع دماسنج جیوه ای و مقیاس دمایی

این دماسنج 300 ساله به وسیله جامعه علمی ناشناخته بود تا اینکه در سال 2012 یک مجموعه دار آن را به حراجی کریستیز فرستاد و این خبر در سطح جهان داغ شد. زیرا این دماسنج، سومین دماسنج ساخته شده به وسیله دانیل فارنهایت بود. دو دماسنج فارنهایتی دیگر متعلق به موزه بوئرهاو در لیدن هلند است.

شباهت های قابل توجهی بین حکاکی پشت دماسنج و امضای فارنهایت وجود دارد که نشان می دهد خود سازنده این امضا را حک نموده است.

Amst نشان دهنده آمستردام است که در زمان ساخت این دماسنج در اوج معروفیت جهانی قرار داشت. شهری که عصر طلایی هلندی را در زمینه های تجارت، علم و هنر را تجربه می کرد.

در زمان آن فروش، متخصص علمی کریستیز، جیمز هیسلوپ، گفت: بسیار هیجان انگیز است که بتوانیم چنین ابزار علمی فوق العاده مهمی را در حراجی عرضه کنیم و مجموعه داران هرگز باور نمی کردند که به بازار بیاید.

در سال 2012، این دماسنج در کریستیز به قیمت 67250 پوند (107620 دلار آمریکا) فروخته شد و علیرغم دستیابی به بالاترین قیمت در حراج، انتظار می رفت تا 100،000 پوند (120،800 دلار آمریکا) به فروش برسد.

جالب است که در آن روز، این دستگاه از یک دستگاه رمزگذاری الکترونیکی سه روتور آلمانی انیگما متعلق به جنگ جهانی دوم که به قیمت 58850 پوند (94176 دلار آمریکا) فروخته شد، پیشی گرفت.

رکورد جهانی فروش یک دستگاه انیگما در آن موقع 133250 پوند (208150 دلار آمریکا) بود. از آن موقع، قیمت ماشین های انیگما چهار برابر شده است، علت آن ساخته شدن فیلم بازی تقلیداست. فیلمی که در سال 2014 درباره پارک بلچلی و آلن تورینگ، رمزنگاری و ماشین انیگما ساخته شده بود و لابد دیده اید.

امروز آن ماشین انیگما بیش از 400000 دلار ارزش داشت، در حالی که قیمت دماسنج فارنهایت از 107620 دلار در سال 2012 به 93750 دلار در سال 2022 کاهش یافته است.

اختراع دماسنج یکی از مهم ترین رویدادهای تاریخ علمی بود، زیرا بشر را قادر ساخت تا برای اولین بار دما را به طور دقیق میزان گیری کند و حتی علم پزشکی را هم دگرگون کرد.

حالا بعضی ها از قیمت پایین این دماسنج در حراج شگفت زده هستند. شاید اگر یک فیلم هالیوودی نو در خصوص فارنهایت ساخته گردد، همه چیز تغییر کند!

منبع: یک پزشک

به "حراج دماسنج بسیار نادر و از تاریخی مهم دانیل گابریل فارنهایت، مخترع دماسنج جیوه ای و مقیاس دمایی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حراج دماسنج بسیار نادر و از تاریخی مهم دانیل گابریل فارنهایت، مخترع دماسنج جیوه ای و مقیاس دمایی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید